Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningPlantar fasciit/hälsporre
You need to log in to create posts and topics.

Är man öm i hälkuddarna så kan det vara flera orsaker.

Sitter smärtan mot hålfoten till i framkant av hälen så är det ofta PF-senans fäste.
Sitter smärtan i framkant av häl men mot utsidan av foten så kan det vara Peroneus Longus senfäste.
Sitter smärtan

🙂 Tack Peter!
Det där var väldigt klargörande! Konstaterar att jag ska skaffa en kruskavel, göra tåhävningar och ta det easy ett tag så att det hela inte förvärras. 🙂

Tillägg: Sitter smärtan längs kanterna av hälarna och det är som små ömmande knutor (typ myggbett) kan det vara läckande fettkuddar.

en annan variant: smärta baktill på hälen, vilket känns som om det kommer av nya skor med lite för hård bakkappa.

Been there, done that.

För ca 1,5 år sedan började eländet. Gått igenom allt: gjutna sulor, vila, massage, hävningar, stretch, läkare, naprapater, stötvågor, akupunktur, foppatofflor etc.

Träffar Jonas på Napratpatlandslaget (Sto) i våras. Han ger sig p

Det låter väldigt klokt Björn. Jag börjar mer och mer se hur det hänger ihop. Men som sagt, att hitta den naprapaten som ser det och inte vill ge mig stötvågor...

Har själv funderat på det där med skor och ortopediska inlägg en del. Fick själv PF i början av juni och arbetar på att få bort problemen. Jag kör rätt mycket av det som nämnts här ovan, men det är än så länge ömsom vin ömsom vatten. Tror det gäller att

Jag tror helt enkelt att det är så spretiga råd för att det är väldigt individuellt vad som fungerar och inte. Man får nog prova sig fram helt enkelt och hoppas att man hittar det som fungerar för en själv. Det finns nog ingen absolut sanning helt enkelt

Tänk, det där tror jag faktiskt också på, det Din läkare sa, Kristina. Att tids nog försvinner skadan.

Dock är det väl så, att vi som är fysiskt aktiva och som ser träning som en del av livet känner oss hindrade i vår vardag, och därför vill få hjälp med

Ja visst är det så. Det pratade vi också om, att man liksom inte vill vänta på självläkningen (många gånger av förståeliga skäl) och att man greppar efter alla halmstrån som finns.

Jag tycker det kan vara svårt att veta varför det blir si eller så många