Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Bilförarens skyldighet mot gående, Trafikförordningen 3 kap 58 §, om belysning och avbländning 3 kap 67:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Om man nu är ute och springer på en väg där bilisterna faktiskt använder helljus är det ju världens enklaste sak att bara vinkla bort/ner huvudet och hålla åt sidan några få meter, alternativt stanna.. Jag har aldrig någonsin bländat av för en fotgängare,

Om jag med min pannlampa bländar en bilist på en smal mörk väg så att han/hon fås att stanna så blir passagen säker. Trafiksäker. Blir jag bländad så att jag inget ser när jag springer kan jag ju snubbla på en sten och falla ner i diket eller ännu värre,

Eller så blir bilisten bländad utan att stanna, vilket kan sluta olyckligt. Och att kolla ner i marken funkar alldeles utmärkt vid möte, då riskerar ingen att bli bländad och du ser var du springer nånstans. Om du fortfarande känner dig osäker kan du ju a

Hm, om man som löpare bländar bilen så att den måste stanna, varför resonerar man då att om man själv blir bländad kan man snubbla och hamna i diket? Borde man inte själv ha insikten att stanna då, precis som bilen som blir bländad tvingas att stanna? Jag

Jag tog körkort i vintras. En av teorifrågorna (på provet) var huruvida man skulle blända av för fotgängare eller ej. Rätt svar är att man inte ska blända av. Svarar man att man ska blända av får man fel. Motiveringen är att det är viktigt att bilisten se

Moa: det hjälper inte att titta åt ett annat håll sålänge bilen är i synfältet. Man blir helt enkelt väldigt bländad av helljus.

Sedan kan reglerna vara lite hur de vill, det är inte förbjudet att blända av och det är faktiskt många bilister som gör det

Okej. Jag har aldrig blivit bländad när jag vänt bort huvudet, men jag brukar och andra sidan inte springa så mycket på bilvägar. Det jag menar är att trafikverket säger att man ska köra med helljuset på, så att många gör det kan bero på detta. DERAS moti

Det är tydligen bara Anna och jag som har mött bilar med helljus på riktigt mörka vägar...

Har man inte det är det lätt att snacka om att vända bort huvudet osv...

Förr sprang jag ofta på småvägarna utanför Västerås. Jag upplevde aldrig att det var något problem med att titta neråt samtidigt som jag sprang när jag mötte en bil med hellyse på.