Quote from Funbeat user on 16 March 2009, 11:12Hm, okej. Dum fråga 1A: Ungefär hur många BPM är lämpligt att ha i lurarna när man springer? (Är ju lite för lat för att testa mig fram helt från scratch... ;))
Hm, okej. Dum fråga 1A: Ungefär hur många BPM är lämpligt att ha i lurarna när man springer? (Är ju lite för lat för att testa mig fram helt från scratch... ;))
Quote from Funbeat user on 16 March 2009, 11:17Det finns en lång diskussion som jag startade som handlar om kadens vid löpning, enligt den är det bra om man kan komma upp i en kadens på 90 men jag har tillräckligt svårt att komma över 80.
(siktar man på 90 i kadens är det väl en BPM på 180 man vill h
Det finns en lång diskussion som jag startade som handlar om kadens vid löpning, enligt den är det bra om man kan komma upp i en kadens på 90 men jag har tillräckligt svårt att komma över 80.
(siktar man på 90 i kadens är det väl en BPM på 180 man vill h
Quote from Funbeat user on 16 March 2009, 11:17Anders.
Spontant skulle jag säga att du ska ha ungefär lika många bpm som den puls du tänkt ligga på. De är ju egentligen samma sak och har man rätt takt i musiken är det lättare att hålla den puls man tänkt än om man skulle haft musik med helt annan tak
Anders.
Spontant skulle jag säga att du ska ha ungefär lika många bpm som den puls du tänkt ligga på. De är ju egentligen samma sak och har man rätt takt i musiken är det lättare att hålla den puls man tänkt än om man skulle haft musik med helt annan tak
Quote from Funbeat user on 16 March 2009, 11:28Enligt en Costas Karageorghis (engelsk forskare som forskar i musik och idrott) är ca 130-160 bpm en bra nivå för löpning.
Enligt en Costas Karageorghis (engelsk forskare som forskar i musik och idrott) är ca 130-160 bpm en bra nivå för löpning.
Quote from Elias Engqvist on 16 March 2009, 12:12Nu är ni (Johan o Krister) väl ändå ute o cyklar (istället för att springa) ändå!?!
Pulsen har väl inget med DETTA att göra.
Man säger att, som nån skrev ovan att man bör springa med en kadens på 90-95...
Då bör väl låten vara på 90-95 bpm (eller halva e
Nu är ni (Johan o Krister) väl ändå ute o cyklar (istället för att springa) ändå!?!
Pulsen har väl inget med DETTA att göra.
Man säger att, som nån skrev ovan att man bör springa med en kadens på 90-95...
Då bör väl låten vara på 90-95 bpm (eller halva e
Quote from Funbeat user on 16 March 2009, 12:48Christer: jag påstår egentligen ingenting utan refererar snarare till Costas. Jag själv springer utan musik och har egentligen ingen åsikt eller kunskap i frågan. Men för den som är intresserad av detta kan det kanske vara intressant att googla på Costas
Christer: jag påstår egentligen ingenting utan refererar snarare till Costas. Jag själv springer utan musik och har egentligen ingen åsikt eller kunskap i frågan. Men för den som är intresserad av detta kan det kanske vara intressant att googla på Costas
Quote from Funbeat user on 16 March 2009, 12:56Jag har också läst det där om att 130-160 är lagom. För mig är det omöjligt att springa i takt med musiken åtminstone upp till 150. För mina ben funkar ~170 bäst.
Jag har också läst det där om att 130-160 är lagom. För mig är det omöjligt att springa i takt med musiken åtminstone upp till 150. För mina ben funkar ~170 bäst.
Quote from Elias Engqvist on 16 March 2009, 12:59Krister: Om jag fattar rätt det av det jag hittade och läste så är han psykolog och pratar om sån musik som peppar en/ får en att prestera bättre...
Det vi pratar om här (om jag fattar det rätt 🙂 ) är att öka löparkadensen från c:a 80 som är rätt vanli
Krister: Om jag fattar rätt det av det jag hittade och läste så är han psykolog och pratar om sån musik som peppar en/ får en att prestera bättre...
Det vi pratar om här (om jag fattar det rätt 🙂 ) är att öka löparkadensen från c:a 80 som är rätt vanli
Quote from Funbeat user on 16 March 2009, 13:05Christer: Visst är musik för att höja kadensen en sak och för att prestera bättre en annan.
Men det hindrar väl inte att det är rätt så intressant för den som springer med musik att veta vilken bpm som ger bäst prestation? Sen påstog också Costas att det
Christer: Visst är musik för att höja kadensen en sak och för att prestera bättre en annan.
Men det hindrar väl inte att det är rätt så intressant för den som springer med musik att veta vilken bpm som ger bäst prestation? Sen påstog också Costas att det
Quote from Funbeat user on 16 March 2009, 13:08Dessutom springer jag nästan bara terräng och då tycker åtminstone jag att kadens är rätt så oviktigt jämfört med att anpassa stegen efter backar, underlag etc...
Dessutom springer jag nästan bara terräng och då tycker åtminstone jag att kadens är rätt så oviktigt jämfört med att anpassa stegen efter backar, underlag etc...