Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpringa med musik.
You need to log in to create posts and topics.

Fast jag använder definitivt inte musiken för att höja stegfrekvensen. Jag har inga sådana tankar alls när jag springer.

Är det tungt så är det lättare att hålla tempot uppe med rätt musik i rätt tempo.

Jag använder inte heller musik då jag springer men nu pratade vi ju om kadens och eftersom jag är medveten om att jag iaf borde öka kadensen så tyckte jag det var intressant! Sen är jag inte främmande för att börja prata om nåt annat i en tråd - det har h

Jag brukar dela upp låtlistorna efter kadens, med tre steg mellan varje: 88-90, 90-92, 92-94. Det är väldigt få låtar som har bpm runt det dubbla (~180) och väldigt många kring ~90, iaf i mitt musikbibliotek.

Hittade sidan FitMusic som säljer musikmixar för diverse olika träning enligt dem ska bpm för löpning ligga på mellan 120-160.

http://fitmusic.com/faq

120-160..

Om du inte är väldigt lång så låter det som att köra tresteg ad infinitum.

Är det någon som har en omräkningsfaktor?

Om du har hittat ett tempo som du känner passar för dig och din fart på låt oss säg 83bpm. Kan man med en faktor räkna ut vilken annan takt (bpm) som passar för det tempot? Kan tänka mig att det dubbla funkar men

Du vill väl gärna att taktslagen ska sammanfalla med fotisättningen - åtminstone ibland - och då blir väl 1, 1.5 och 2 lämpliga faktorer. 0,666667 (2/3) och 1.33333 (4/3) också kanske... (Jag har som sagt inte testat, jag bara teoretiserar lite)

Jag är bara ett enda stort frågetecken inför denna diskusion? Kadens (cykel), steg per takt mm mm. Är ni inte ute och tränar? eller är ni ute och marscherar?

Eller hur Arne!!

Varför gör inte alla andra saker precis på det sättet jag gör dem på?
Visst är det svårt att se bortom sina egna referensramar?
Prova, det brukar vara ganska stimulerande.

Hahaha....Tack älskade Arne för att få höra en helt frisk människas reaktioner på allt de här skiten som vi har runt om oss. Ja håller med dig.....ut å spring...:D.
Men en Garmin 305 vill jag nog ändå ha......hehehehe....