Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Stretching verkar vanligt.
Varför stretchar så många?
Är det inte lite väl old-school?
Förstår meningen om man är kort i nån muskel eller nån annan bra anledning men tänkte bara höra vad vanligaste anledningen är.

Jag stretchar för att det är ett skönt sätt att summera passet, filosofera lite och samtidigt sträcka ut musklerna igen efter löprundan så att jag inte blir kort igen. Slarvar jag med stretchen blir jag kort i hamstrings, säte och höftböjare och sen får j

Stretching är mkt omdebatterat. Vad jag vet finns det ingen studie som bevisar att stretching ger bättre resultat. Jag stretchar alltid själv av den anledningen att det funkar för mig. Musklerna, senor, fästen, allt vad det nu är blir mer avslappnade. Om

Ont får man inte för att man inte strechar utan för att man inte är balanserat tränad. Jag har inte strechat på två år, tränat som min fysioterapeut sagt åt mig, blivit av med värk och kan ändå göra rörelser som bevisar på att min rörlighet är mycket god.

Det är inte vad min sjukgymnast sa till mig om mina bekymmer (#)

Det stämmer säkert för dig, men bara för det är det inte en generell sanning som gäller alla.

Nej det är ingen generell sanning. Varierad träning är bra men om man vill bli bra på att springa så måste man springa en hel del. Vilket är monotont. Då kan vissa behöva stretcha.

Jag stretchar heller aldrig. Det känns läskigt att dra i trötta och ömma muskler. Smidiga muskler får jag av allsidig träning och regelbunden massage. Vilket funkar bra för mig. 🙂

Är aldrig stel någonstans.

Det är en generell sanning såtillvida att allas kroppars muskelsystem består av parvisa muskler som är varandras antagonister. Om båda är symmetriskt tränade är allting bra och man upplever inte att man måste stretcha.

Sen är det nog ett faktum att det

Christer skrev precis det jag tänkte skriva så jag nöjer mig med att säga +1 till Christer 🙂

Har alltid upplevt att mina muskler är "korta" och att detta förbättras av att stretcha. Sedan må det vara placebo, men det är placebo som funkar mycket bra för min del (t+)