Quote from Funbeat user on 21 January 2012, 10:08"Hjärtat gör ingen skillnad på om man springer, cyklar eller åker skidor"
...jo, det gör det ju så klart.
"Hjärtat gör ingen skillnad på om man springer, cyklar eller åker skidor"
...jo, det gör det ju så klart.
Quote from Funbeat user on 21 January 2012, 10:36Hur gör afrikanerna?
Hur gör afrikanerna?
Quote from Funbeat user on 21 January 2012, 11:40Om du menar kenyanerna, så inte joggar de runt på sina långpass. Kanske den första biten, men sen går det undan.
Om du menar kenyanerna, så inte joggar de runt på sina långpass. Kanske den första biten, men sen går det undan.
Quote from Funbeat user on 21 January 2012, 12:52Kenyaner kör väl mkt progressivt och tröskel men också extremt lunga återhämtningspass. Dock har dom en extremt bra grundträning att stå på så att dom klarar den belastningen (plus att dom väger extremt lite ;)).
Kenyaner kör väl mkt progressivt och tröskel men också extremt lunga återhämtningspass. Dock har dom en extremt bra grundträning att stå på så att dom klarar den belastningen (plus att dom väger extremt lite ;)).
Quote from Funbeat user on 21 January 2012, 14:10Något jag upplever som ger väldigt mycket för distanser från 10 km och uppåt är att lägga in fartökningar i långpassen. Första dryga timmen ska köras "steady", dvs inte lugnt men inte hårt och sedan kör man ca 40 min i ett mer obekvämt tempo. När det är b
Något jag upplever som ger väldigt mycket för distanser från 10 km och uppåt är att lägga in fartökningar i långpassen. Första dryga timmen ska köras "steady", dvs inte lugnt men inte hårt och sedan kör man ca 40 min i ett mer obekvämt tempo. När det är b
Quote from Funbeat user on 21 January 2012, 14:56På ett träningspass brukar jag hålla ungefär den hastighet som jag håller på en två eller tre gånger så lång tävling.
På ett träningspass brukar jag hålla ungefär den hastighet som jag håller på en två eller tre gånger så lång tävling.
Quote from Funbeat user on 21 January 2012, 15:02Jag kör nog långpassen ungefär i 60 sek/km långsammare än tävlingsfart på milen, vilket borde motsvara ca 45, respektive 30 sekunder/km långsammare än tävlingsfart på HM och mara respektive.
Enligt Jack Daniels skall man försöka ligga ytterligare 15 sek/k
Jag kör nog långpassen ungefär i 60 sek/km långsammare än tävlingsfart på milen, vilket borde motsvara ca 45, respektive 30 sekunder/km långsammare än tävlingsfart på HM och mara respektive.
Enligt Jack Daniels skall man försöka ligga ytterligare 15 sek/k
Quote from Funbeat user on 21 January 2012, 16:30Oskar. Ja, huvudsaken är att man kan njuta =D. Har svårt för att köra långsamare tempo än dessa. Förutom mina återhämtningspass på ca 70% av max.
För min del spelar det inte så stor roll om resultaten uteblir. Visst är det kul att se att man utvecklas me
Oskar. Ja, huvudsaken är att man kan njuta =D. Har svårt för att köra långsamare tempo än dessa. Förutom mina återhämtningspass på ca 70% av max.
För min del spelar det inte så stor roll om resultaten uteblir. Visst är det kul att se att man utvecklas me
Quote from Funbeat user on 21 January 2012, 17:47Långpass med fartökning skriver jag under på också. Tränar man för marathon tror jag inte det är fel att innan maran lägga in fartinslag i långpasset för att få till lite mer specifik träning. Att bara springa långpass långsamt som träning för marathon är
Långpass med fartökning skriver jag under på också. Tränar man för marathon tror jag inte det är fel att innan maran lägga in fartinslag i långpasset för att få till lite mer specifik träning. Att bara springa långpass långsamt som träning för marathon är
Quote from Funbeat user on 21 January 2012, 17:49MF >> För given puls oberoende av aktivitet får hjärtat jobba lika hårt oberoende vad kroppen gör för aktivitet.
**(Förutom simning då det blir ett annat tryck på kroppen men det är överkurs i min mening).
Robert >> Exakt! Man ska göra det man tycker
MF >> För given puls oberoende av aktivitet får hjärtat jobba lika hårt oberoende vad kroppen gör för aktivitet.
**(Förutom simning då det blir ett annat tryck på kroppen men det är överkurs i min mening).
Robert >> Exakt! Man ska göra det man tycker