Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTID?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har ju läst massa trådar om den här frågan tidigare och det som folk tycktes överens om är att 6 min/km är "skamtempot" men allt snabbare än det är löpning.

Själv bryr jag mig inte om sånt.. antingen GÅR jag.. eller så SPRINGER jag. Fort eller långsa

Läste i nån skoreklam att om man sprungit och det inte smakat blod i munnen hade man ändå bara joggat.

Här var det inte varken hastighet, puls, fotisättning etc utan en smakupplevelse som avgjorde, ungefär som vinprovning? (H)

Semantik ville Lukas diskutera. Det är bara semantik. Jogga och joggning är ett låneord som är synomymt med löpa, springa, löpning. Vi har också slanguttryck som lubba och kuta.

Orden handlar inte om hastighet.

Vaddå 5 eller 6 minuter per kilometer so

Som vi var inne på, det är ju ålderrelaterat. Personligt. och hur långt ,fast här håller vi oss till 10 km?
Jag är en usel löpare. Jag började springa för tre år sedan vid mer än 40 års ålder. Jag kan (kunde) GÅ hyfsat snabbt och länge(neråt 8 min/km), el

Lingling ling: Åh, så bra sagt. Håller helt och hållet med dig!

Håller i princip med Markus, Annimour, Sylvia, Jessie mfl. Men däremot tycker jag att ord har olika betydelse (det är därför man använder olika ord!) och orden gå, jogga och springa har definitivt med hastighet att göra. Inte fan kallas det för att spring

"orden gå, jogga och springa har definitivt med hastighet att göra. "
😀 kolla på tidigare tråd; jag vet att orden används så, men för mig är det nys, det är gångarter, och handlar om fotisättning och dynamiken i rörelsen, om en häst skrittar fort skulle

"Jogga" är ju egentligen inget annat än ett amerikanskt låneord ... (H)
För mig är "löpning" det som jag personligen uppfattar som löpning, oberoende av tempo.

Antar att världseliten inom maraton skulle klassa allt som reggas på Funbeat som "jogging" enl

Juosta? 🙂

Exakt Mikael 🙂