Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag såg en dokumentär på TV för några år sedan där de verkligen försökte utröna varför östafrikaner var så bra på långdistans.

När de ställde sig upp till knäna i en hink med vatten, så vissade det sig att östafrikanerna hade betydligt mindre volym på un

Håkan, jobbar du i skolan?

Lingling, nix. Var iofs lektor på universitetet i 13 år men där är kidsen lite äldre och dem sprang jag bara med någon gång. Var visst några sturksa grabbar som ville testa lyckan 🙂
Jag har lite "försvarsmekanism" mot påhopp på den yngre generationen tro

(komplettering)
LingLing - Sedan vet jag också att det finns skolor med en del problem och en del lärare tycker klasser är jobbiga osv men den debatten kan bli en annan tråd.

Jag har umgåtts en del med löpare från den äldre generationen. och en hel del m

Det finns en massa studier på östafrikaner och de spretar åt olika håll. Det hävdas arv, miljö, social situation, höghöjdsträning, låglandsträning, löpning i röd jord, kultur och tradition, kost och näring, osv. Det som är mode för dagen gäller.

Det enda

och förrutom Kenya fanns ju den kinesiske demontränaren Ma Junren. Han visade också att man kunde bli bra i löpning. Tror ingen i Sverige idag vill använda hans träningsfilosofi.

Hur ser diskussionen ut om pingis? Det spelas massor av rundpingis på fritidsgårdar och nu finns det till och med pingisklubbar på barer men var är världsmästarna?

Förlåt, bordtennis.

det är nog så att tex bordtennis, (ute)bandy och basket har fått krypa till kors för sådant som innebandy, damfotboll och golf (och vad det nu kan vara). Tiderna förändras...

För oss som sett innebandyungdomar, tjejcuper i fotboll och/eller unga bollbegå

Håkan

Jag har haft dig som lärare. I Maskinelement om jag inte missminner mig.

Maskinelement? Okej, det förklarar lite av Håkans träningsfilosofi... (H)