Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Åh ja K-G, nu är du hård mot dig och dina egna. Det ni gjorde fel kompenserade ni genom att träna mer och hårdare. Jag tror stenhårt på volym och kvalité. Jag tror mycket mindre på dagens vetenskap och hjälpmedel.

Tittar man i dagens löpartidningar handl

Finns en bra levnadsregel som alltid funkar, så även på löpning.

"Ska man få något gjort måste man göra något".

Så teoretisera mindre, spring mer. 😉

Det känns väl hopplöst för en svensk man att elitssatsa på låndistans idag.
När det förefaller som östafrikaner har så mycker bättre genetiska förutsättningar.

Ja visst gör det. Östafrikanerna har ju förmånen att vara homo sapiens.

(t+) Mikael.

Vi här uppe är dock överlägsna på bortförklaringar. (t-)

Kunde Kjell-Erik Ståhl måste ju nån annan svensk kunna. O hans tider är inte så pjåkiga, skulle räcka långt på ett EM än idag. (Tror dessutom att vi är avlägset släkt, han kommer från min hemtrakt. Hmm ...)

Ja det är klart att någon svensk skulle kunna bli riktigt bra. Se bara vad amerikanerna lyft sig de senaste åren! Det skulle vara kul med en riktig satsning på en grupp långdistanslöpare som fick bra förutsättningar under flera år.

Mikael F, Kan man inte med viss historisk/evolutionär rätt säga att östafrikanerna är originalet till Homo sapiens.... och att vi europeer är en undergrupp som evolverats för att hugga skog, bryta sten och gräva diken (för att citera Rune Larsson).

Vid j

Ja Olle, det glöms ofta bort hur otroligt hårt östafrikanerna tränar! Det är många som faller bort på vägen av den träningen. I Europa så finns det så väldigt få som ens är i närheten av träna så hårt från unga år.

Det skulle vara intressant att se 4-500

Kjell-Erik var ju göing, det är minst lika bra som östafrikan:-) Kanske var hans långa karriär som orienterare en bra grund att stå på? Hur är det med orienteringssporten utveckling i Sverige de sista 30 - 40 åren?