Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

MH: +1 !

Riksidrottsförbundet undersöker varje år med hjälp av Statistiska Centralbyrån (SCB) svenska folkets idrotts- och motionsvanor:

http://www.rf.se/Nyheter/2010/Svenskafolketmotioneraralltmer/

"Jag tror inte kurvan säger något över huvud taget om hur den genomsnittliga svensken tränar eller motionerar."

Sannolikt inte eftersom den genomsnittliga svensken förmodligen inte ens har tänkt tanken att springa LL under två timmar. Det motsäger inte a

Varför anta att intresset för att springa LL är detsamma år från år? Vad vi ser är säkert till större del än förändring från topp- till breddlopp.

Men det är inget som antas. Faskunger jämför även med andra lopp och jämför olika generationer med varandra. Generellt sett ökar intresset för stora lopp som LL och SM och uppgången och resultaten försämras ju även där. Den nedåtgående trenden är så pass

Men jag vill tillägga att det du pekar på kan vara en del i en förklaring varför resultaten i enskilda lopp försämras (men inte varför färre presterar bra tider generellt sett). Betydligt fler svenska löpare springer långlopp utomlands nu jämfört med tidi

Väldigt lite andel av ”snabba” motionslöpare springer Stockholm Marathon. De flesta av de "snabba" löparna som jag känner eller vet om springer aldrig ett marathon utan de börjar med det när man trappar ner om ens någonsin. Marathonlopp är ju en marginell

Frågan är kanske i vilken åldersgrupp intresset ökar?
Jag saknar lite procentsatser.
Hur många procent av löparna födda respektive decennium klarar <2 timmar? Inte antal, om det nu är färre yngre löpare, är de relativt sett verkligen sämre? Dessutom skull

Fast nu pekar du på något annat än det Magnus påtalade. Artikeln och statistiken rör just långlopp som Stockholm marathon och LL.

Löpare som aldrig sprungit LL eller Stockholm marathon (dvs. de löpare som du hänvisar till) påverkar ju inte statistiken p

Johanna, precis. Ville bara påpeka en rätt uppenbar sak som MH ju tidigare försökte poängtera.
Ibland likställer ju vissa löpning och Stockholm marathon men de som tränar mycket och hårt ställer ju sällan upp där.