Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUltravasan 23 augusti
You need to log in to create posts and topics.

@Björn man måste hitta sin egen väg.
Men jag tycker främst att man måste tänka tid och inte distans i dom riktigt långa träningarna. Prova på att vara ute och röra sig i en 6-7 timmar är aldrig fel. Hur många och hur ofta man kan lägga in sådana pass måst

En mycket grov tumregel är att man kan tävla på den distans man tränar en vecka.

Men det får man ta med en nypa salt. Jag kom genom provlöpningen Sälen-Mora häromåret utan att vara i närheten av 90km någon vecka. Det året hade jag nog en total på ca 2000

Jag håller med ovanstående. Men jag vill lägga till att man måste bygga upp sig gradvis. Man kan inte träna 90-100 km per vecka utan en lång uppbyggnad. För den otränade tar det minst ett halvår att komma dit. Gör man det för snabbt riskerar man skador.

Då vill jag tillägga att jag aldrig skulle råda någon att gå från otränad till 9-10 mil i veckan på ett halvår. Det är INTE lång tid i löparsammanhang.

De jag känner som stabiliserat sig på 9-10 mil i veckan i snitt har tagit några år på sig för att kom

Vill påminna om mitt inlägg. Som gäller iaf långpassen.
Fixera inte vid sträcka utan tid ute. I början ta det lungt och håll på länge istället.

Ger nog Mackan rätt. Ett halvår är i minsta laget. Ett år behövs nog - eller mer beroende på hur tålig kroppen är.

Som Jan-Erik. Tid är för många bättre än längd och fart.

Deltager ju i 6D(ygn) lopp. Där har det funnits flera som gått från låg ( vissa löjligt låg ) veckomängd till enligt normala förslag omöjligt. Utan skador. OK, blåsor fås, men kan det räknas in. B

Det som var jobbigast för mig på min längsta löpning var inte själva sträckan utan tiden jag var ute, 9h +.

Jag har aldrig sprungit över 1000 km under ett år, snittar mellan 20-40 km i veckan förutom nu när jag haft semester. Jag springer längre tävling

Jo jag har nog fattat att den mängd jag har nu är för lite. Men jag undrar lite över långpassen. Bränner ni iväg 4-6 mils pass eller "räcker" det med 3 mils pass.

Mitt riktvärde att det längsta långpasset ska vara minst hälften av det lopp jag tränar för. Men aldrig mer än 6 mil. Om jag tränar för ett 50 km lopp brukar långpassen vara 30-35 km som längt. Om jag tränar för ett 100 km lopp ligger långpassen mellan 40