Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Den där "pulsuträkningsformeln" ger jag inte mycket för ärligt talat.

Citat träningslära.se:

"Det finns dock två saker som gör detta fynd överraskande. Dels fann man väldigt många studier där man refererat till andrahandskällor samt väldigt många studi

@Markus:

Ja, så kan det ju vara. Jag har ingen aning om varför Forster vill undvika 75-85%. Det framgick inte av TS. Jag tolkade det bara som att det inte var bra att vara där överhuvudtaget.

@annica:

Jag tror inte heller på formeln. Den stämmer skitdåligt på mig men det spelar liksom ingen roll. Man kan ju ändå misstänka att det finns rätt många 30-åringar som har en Maxpuls på ~190 eller?

Det enda jag vet i denna fråga är att för mig så kr

Jag kan för lite om Maffetones principer för att veta varför han tycker det är bra att springa med pulsen där.

Jag vet bara att jag också uppmanats att hålla mig borta från ungefär den ovan nämnda zonen, och min maxpuls bör vara 193 (om det stämmer att d

Annica: När du gick och testade dig uppgav du vad du tränade för om jag förstått dig rätt - du tränade för ultra.

När jag gick och testade mig uppgav jag vad jag tränar för - max halvmarathon men huvudsakligen milen.

Kan inte det hänga ihop med varför e

Jo, de frågade om det där och anpassade väl antagligen rekommendationerna efter det, får jag väl förmoda?

Ytterligare en faktor som gör att generella råd inte är speciellt tillförlitliga?

Antagligen är det väl så, att vill man veta exakt vad och var man bör ha sin puls och varför, då ska man nog testa sig med hjälp av proffs och ta reda på vart ens egna gränser går.

Jag tror det finns två val: Antingen är man intresserad, och tar reda p

Man får ju i alla fall veta sina brister om man testar sig. (H)

Är det nån som vet varför och när Forster inte vill att man ska vara i "svarta hålet"-zonen? Springer man bara ett par ggr i veckan borde man väl kunna springa i vilket tempo/pulszon som helst utan att det har någon negativ inverkan.