Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

För att det är ineffektivt att köra varken distans eller intervaller.

"Att ligga på 155 i puls är för mig limboträning. Jag vet att alla människor har olika maxpuls, men för mig som har en maxpuls på195, är 155 i puls bortkastat. Det är varken distansträning eller tröskelträning, utan något mitt i mellan som enligt min meni

Så länge man ändå inte hade kunnat/velat/hunnit träna mer om man kört några pass lugnare, så ställer även jag mig tveksam till nyttan av att undvika "hålet".

"Jag tror det finns två val: Antingen är man intresserad, och tar reda på hur det verkligen ligger till - eller så är man inte intresserad och väljer att springa som det känns bra, och har roligt utan att bekymra sig för vad som är optimalt."

Själv är ja

😀 Det var en variant det också 😀

Markus: "Måste någon av dem ha fel?"
Det troligaste är att båda har fel. Man kan inte räkna ut nåt från ålder...

(Edit: Jo, kanske något, men inte pulsintervall...)

Varför kan man inte köra distans i "det svarta hålet"? Kör man bara 3- 4 pass i veckan kan väl distanspasset gå med lite högre belastning utan att det borde påverka negativt. Så länge man håller sig aerob och ger kroppen tid för återhämtning borde väl lit

Oroa dig inte. Fixar du bara återhämtningen så kör på.

Min kompis som springer kanonbra trots att han bara tränar i hålet får kanske inte riktigt resultatmässig valuta för den tid han lägger ner men samtidigt tränar han på ett sätt som fungerar i just ha

Postade följande igår i diskussionen om Karvonen formel i "Pulsbaserad träning..." men det passar nog egentligen bättre här. Artikeln är en översiktsartikel som diskuterar ett antal forskningsprojekt - bl.a. ett antal projekt som har analyserat träningsda

Tack Anders, mycket intressant.

Många delar berör ju denna diskussion. Men här är en undersökning som verkar intressant.

"Esteve-Lanao et al. (2007) randomized 12 sub-elite distance runners to one of two training groups (Z1 and Z2) that were carefully m