Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

"Jag körde stenhårt och blev skadad skrev någon". Ja men intervaller behöver inte alls betyda köra som en galning! Det kan vara försiktiga tempostegringar under bara nån minut, sen tillbaka till lugnt tempo. man får ju såklart anpassa sig efter sina förut

Jag håller med Sandra. En myt som det också mässas om gång på gång är att "farten dödar". Väldigt ofta hävdas att "bara man tar det lugnt kan man springa jätte-jättelångt" - men så fort man ökar farten kommer skadorna.

Samma sak måste väl gälla vid både

Sandra, det är jättebra att du förklarar och jag tror inte alls det är självklarheter. Tvärtom är det så att det i många fall (inte minst inom ultra) förespråkas just en slags lunka-omkring-nivå utan ansträngning, och där intervaller praktiskt taget demon

Kanske lite fel att påstå att intervaller skulle vara farliga, men om man istället ser till syftet med dem så är det ju just en metod för att kunna springa längre och fortare än man hade klarat av att göra utan dem. Alltså finns det det en reelt högre ska

Det är nästintill en helt annan sport att springa fort än att springa långsamt. Inte mycket som är lika - utom då flygfasen (fast det är ju nästan så att den också är borta om man springer tillräckligt långsamt). Andra muskler får jobba på ett annat sätt.

"Farten dödar" handlar om att använda hög fart som taktik på tävling.

Jag tror att denna förvirring är ett utslag av att vi är så olika funtade. En del börjar sin "löparkarriär" med blodsmak och alltid köra järnet vilket kan leda till både skador och motivationsproblem. För vissa!

Om man sen nystartar med en helt annan ing

Ligger inte "farligheten" i intervaller att det är medelålders som försöker springa som när de var unga?

När jag var i tjugoårsåldern så fanns det inte på kartan att just intervaller skulle kunna vara speciellt farligt. Det var bara en kort uppvärmning o

Anders S: Väldigt bra skrivet! (t+) Byter man ut det ofta eländiga ordet "man" mot "jag" i sina inlägg blir det ofta mycket bättre.

Väldigt intressant diskussion.

För egen del har jag svårt att tänka mig träning utan ansträngning.
Vid den här tiden för ett år sedan led jag av kraftig övervikt. Under året som gått har jag ätit vettigt (har inte lust att bli kallad sekterist, så vi ski