Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 12:48Okunskap
Hög ålder
Övervikt
Fart
Intervaller
Mängd
Dålig teknikAlla är de faktorer som kan resultera i skador, särskilt när de kombineras. Därav ska man ju inte dra slutsatsen att någon enskild faktor (och jag har säkert glömt någon) i sig är skadeframk
Okunskap
Hög ålder
Övervikt
Fart
Intervaller
Mängd
Dålig teknik
Alla är de faktorer som kan resultera i skador, särskilt när de kombineras. Därav ska man ju inte dra slutsatsen att någon enskild faktor (och jag har säkert glömt någon) i sig är skadeframk
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 12:53Jag tvivlar inte på att många borde anstränga sig mer.
Men jag håller inte med om att man på träning behöver fortsätta kämpa när man har tröttnat. Det kanske bara är en tolkningsfråga vad man menar, men det låter för mig som något jag skulle uppfatta so
Jag tvivlar inte på att många borde anstränga sig mer.
Men jag håller inte med om att man på träning behöver fortsätta kämpa när man har tröttnat. Det kanske bara är en tolkningsfråga vad man menar, men det låter för mig som något jag skulle uppfatta so
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 13:01Klas: Det är väl i stora delar en fråga om att utvecklas.
Jag har aldrig sett träningsvärk som något negativt. Den dyker upp varje gång jag förändrar något i träningen eller bara växlar upp rent allmänt. Kroppen är ju inte van vid den extra/annorlunda bel
Klas: Det är väl i stora delar en fråga om att utvecklas.
Jag har aldrig sett träningsvärk som något negativt. Den dyker upp varje gång jag förändrar något i träningen eller bara växlar upp rent allmänt. Kroppen är ju inte van vid den extra/annorlunda bel
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 13:24Jag föddes sprinter.
Likafullt fann jag att intervaller var farliga.
Nu älskade och älskar jag lite tuffare terräng + långa sträckor så jag upptäckte rätt snart att köra hårt i uppförsbackar gav minst lika mycket som att dra järnet på plan mark. Obanat v
Jag föddes sprinter.
Likafullt fann jag att intervaller var farliga.
Nu älskade och älskar jag lite tuffare terräng + långa sträckor så jag upptäckte rätt snart att köra hårt i uppförsbackar gav minst lika mycket som att dra järnet på plan mark. Obanat v
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 14:58Känns som jag måste ytterligare förklara varför intervaller är så farligt (för den oinsatta).
Givet att man är tävlingsinriktad är det väldigt lätt att köra max på intervaller. Gör man då detta om man har några extrakilon, plus kommit upp över 30, är det
Känns som jag måste ytterligare förklara varför intervaller är så farligt (för den oinsatta).
Givet att man är tävlingsinriktad är det väldigt lätt att köra max på intervaller. Gör man då detta om man har några extrakilon, plus kommit upp över 30, är det
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 16:10Det känns värmande att ingen håller på att dilla om stretching efter löppasset. Fullständigt meningslöst.
Det känns värmande att ingen håller på att dilla om stretching efter löppasset. Fullständigt meningslöst.
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 16:26Ett litet exempel.
När jag återupptog träning lite smått för 11 år sedan efter 20 år på sofflocket kunde jag göra 10 armhävningar innan det blev jobbigt. Jag körde 10 armhävningar varje morgon. Nästa vecka kunde jag göra 11 armhävningar, varje morgon. Nä
Ett litet exempel.
När jag återupptog träning lite smått för 11 år sedan efter 20 år på sofflocket kunde jag göra 10 armhävningar innan det blev jobbigt. Jag körde 10 armhävningar varje morgon. Nästa vecka kunde jag göra 11 armhävningar, varje morgon. Nä
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 16:31Kroppen är fantastisk.
Var har jag läst det Klas. 😉Dessutom lyssnar den snällt när det börjar göra ont. 🙂
Kroppen är fantastisk.
Var har jag läst det Klas. 😉
Dessutom lyssnar den snällt när det börjar göra ont. 🙂
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 16:34Jag tror att den vitt spridda myten att träning ska ge blodsmak är en viktig orsak till att den stora majoriteten inte tränar.
EDIT: KG, jag ger dig gärna credit för den devisen och du har så rätt i det 🙂
Jag tror att den vitt spridda myten att träning ska ge blodsmak är en viktig orsak till att den stora majoriteten inte tränar.
EDIT: KG, jag ger dig gärna credit för den devisen och du har så rätt i det 🙂
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 17:12Allra bäst är att göra precis som man vill och vad man trivs bäst med - och inte lyssna på stensäkra påståenden om hur man gör saker "rätt"?
Inte sant, Klas?För min del är ditt sätt att träna vare sig intressant eller i närheten av givande, så det är ju
Allra bäst är att göra precis som man vill och vad man trivs bäst med - och inte lyssna på stensäkra påståenden om hur man gör saker "rätt"?
Inte sant, Klas?
För min del är ditt sätt att träna vare sig intressant eller i närheten av givande, så det är ju