Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 20:45M F, har du några referenser? Mysko att Noakes har missat dem.
Smärttröskeln ökar av sig självt med träning utan att man överskrider den.
M F, har du några referenser? Mysko att Noakes har missat dem.
Smärttröskeln ökar av sig självt med träning utan att man överskrider den.
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 21:09www.google.com
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
Du kan läsa på vilka ämnen du själv vill.
http://www.google.com
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
Du kan läsa på vilka ämnen du själv vill.
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 21:12Måste ändå invända mot att hård ansträngning likställs med överansträngning, med tydlig negativ klang.
Jag har inga problem med att du upplever det så Klas. Uppenbarligen är ditt upplägg utmärkt för dig, men dina upplevelser är ingen universell sanning.
Måste ändå invända mot att hård ansträngning likställs med överansträngning, med tydlig negativ klang.
Jag har inga problem med att du upplever det så Klas. Uppenbarligen är ditt upplägg utmärkt för dig, men dina upplevelser är ingen universell sanning.
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 21:16Daniel, jag ber om ursäkt om jag lät nedlåtande. Det var inte meningen. Och jag gör inte anspråk på att sitta inne med sanningen.
Daniel, jag ber om ursäkt om jag lät nedlåtande. Det var inte meningen. Och jag gör inte anspråk på att sitta inne med sanningen.
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 22:02Träningsvärk är förbättring på kort sikt i muskulatur. Tillvänjning i senor och andra mjukdelar är något helt annat som inte går lika snabbt som att bli kvitt lite träningsvärk.
Träningsvärk är förbättring på kort sikt i muskulatur. Tillvänjning i senor och andra mjukdelar är något helt annat som inte går lika snabbt som att bli kvitt lite träningsvärk.
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 22:12Oskar, har du några forskningsreferenser? Att det finns en korrelation mellan träningsvärk och förbättring betyder ju inte att det är ett orsakssamband.
Vi vet ju att träningsvärk är resultatet av ansträngning som ger förbättring även utan träningsvärk.
Oskar, har du några forskningsreferenser? Att det finns en korrelation mellan träningsvärk och förbättring betyder ju inte att det är ett orsakssamband.
Vi vet ju att träningsvärk är resultatet av ansträngning som ger förbättring även utan träningsvärk.
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 22:29Klas >> Det var inte så jag menade. Jag är på ditt spår att träning utan träningsvärk är att föredra före att sträva efter att träna så man får det.
Klas >> Det var inte så jag menade. Jag är på ditt spår att träning utan träningsvärk är att föredra före att sträva efter att träna så man får det.
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 22:29Jag måste få fråga igen. Vem får träningsvärk av ett kvalitetspass? Första gången man gör något nytt kanske man inte annars väl?
Inom styrketräning pågår ju denna debatt hela tiden "No gain No pain" men inom löpning får man normalt träningsvärk bara eft
Jag måste få fråga igen. Vem får träningsvärk av ett kvalitetspass? Första gången man gör något nytt kanske man inte annars väl?
Inom styrketräning pågår ju denna debatt hela tiden "No gain No pain" men inom löpning får man normalt träningsvärk bara eft
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 22:32Så länge man gör det regelbundet och under ordnade former - nej. Jag är verkligen inte emot kvalitétsträning...
Så länge man gör det regelbundet och under ordnade former - nej. Jag är verkligen inte emot kvalitétsträning...
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 22:41Håkan, jag tror inte att det stämmer riktigt. Man får träningsvärk om man kör betydligt hårdare än man är van vid (snabbare/längre). I år har jag inte kört intervallpass mer än kanske 10 ggr. Visserligen de flesta efter sommaren, men jag är helt enkelt in
Håkan, jag tror inte att det stämmer riktigt. Man får träningsvärk om man kör betydligt hårdare än man är van vid (snabbare/längre). I år har jag inte kört intervallpass mer än kanske 10 ggr. Visserligen de flesta efter sommaren, men jag är helt enkelt in