Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag vill slänga in en brasklapp och påpeka att mina kommentarer inte varit begränsade till löpning. Träningsvärk får jag oftare av styrketräning och när jag tränade karate av just karateträningen. Löpningen brukar ge träningsvärk de gånger jag tar upp den

Klas, jag tror vi faktiskt säger samma sak (och även Oskar). Vi ville bara belysa olika delar.
Mitt syfte var att få in en motvikt mot "fart skadar". Tror det framkommit.
Angående träningsvärk vet jag inte ens om man vet vad det är. Hur man då skall veta

Håkan.
Jag deltog i ett 24H i helgen.
Absolut ingen stretchade efter loppet.
Däremot inmundigades en hel del öl + mjuka kroppsrörelser.
Under loppet gjorde också en hel del små tänjningar.

Träningsvärk.
Förr var träningsvärk en signal på att vila mi

KG, om man vilar bort "värken" på en dag så är det inte vad som kallas Delayed Onset Muscle Soreness och slarvigt översättas träningsvärk. Det brukar snarare bli värre dag två och hålla i sig flera dagar.

Jag vilar än så långa oftast minst en dag mellan

K-G: Jag håller med att öl är en mycket interssant törstsläckare efter ett långt pass i värme. Tar ofta en lättöl direkt efter pass. (Lättöl om det är vardag).
Som Klas skriver, har man ont dagen efter ett träningspass så är det oftast mjölksyran som är

Min erfarenhet är att man får träningsvärk när man börjar träna eller ökat belastningen för mycket eller för snabbt. Den träningsvärken är ofta ganska behaglig. Känslan av överbelastning är inte lika kul. Det gör ont.
Stumhet av mjölksyra är någonting hel

Spännande tråd.Det är viktigt att våga avliva myter - eller åtminstone ifrågasätta dem. Jag har själv grubblat över sambandet vikt och fart, eftersom jag gjort mina snabbaste millopp medan jag ammade. 🙂 Jag tror mest på balans. Jag vet att jag ibland h

Håkan.
Efter långa lopp är det knappast lättöl som gäller.
Starköl ger klart snabbare återhämtning.
Lägg gärna till ett varmt bad.

Snacka om att den fantastiska kroppen vill slappna av och låta ansträngda muskler återfinna sitt rätta jag. 😉

Angående myter och sådant så finns det ju en tvärtomvariant också. Vissa saker göra man och det funkar fint men det kan ta decennier innan forskningen kommer på att det är bra och varför. Öl är väl en sådan sak, den har fina egenskaper direkt efter tränin

Ja, det är intressant med myter vs intuitioner som visar sig stämma. Men det finns definitivt en övertro på att folktro är sann kunskap som bara väntar på att bevisas vetenskapligt. Om det finns en logisk förklaring i termer av vad vi rimligen borde ha an