Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Som Mackan säger finns det vissa tränare som förselår ett visst inslag av gång i träningen. En annan är Jeff Galloway med sin Gallowwalkning. Hånat av vissa, praktiserat av andra. Tror inte alls det kan vara fel med gångpauser ibland, man kan se det som l

AA: Jag tror faktiskt att löpare kommit mycket längre än inom styrketräning på tänk hur man optimerar träningen. Tror dock att det är mer komplext att komma riktigt långt inom löpning. Jag upplever en stor skillnad i allt ifrån säsongsplanering till skade

...fast det har nog tillkommit lika många myter som det som avlivats 🙂

AA: Jag tror du är inne på det som många försöker framhäva som att variera underlag och fart. Det blir inte lika isolerat som vid styrketräning men nog varieras det! 🙂

@Olle Endorfinisten: Jag hade gått ner knappt hälften av det jag tidigare hade gått upp när jag gjorde sub 3. Kilona rasar inte av mig av löpträning eftersom min aptit alltid är väldigt god. Jag minskar i vikt när jag tränar hårdare men det är en långsam

Mackan. God mat är frestande, så då rör man sig nog mer. Vill ej heller avstå att njuta. 🙂

MF. Bra många fler myter idag tycker jag. Vilka har försvunnit?

Gångpauser vid längre ( don efter person ) pass. Alldeles förträffliga. (t+)

Träningsvärk. Et

KG: En myt som försvunnit är väl att mjölksyra är farligt.
Läste för ett antal år sedan Anders Gärderud bok där han beskrev hur man tränade och hur man var livrätt för mjölksyra. Man t.o.m gick innan distanspassen för det kunde komma lite mjölksyra (eller

Men mjölsyratröskeln är väl en myt som lever?

Mjölksyratröskeln är ett riktigt aber eftersom ordet missbrukas så mycket. Rätt använt och med en bra definition är det det absolut bästa hjälpmedel som finns för konditionsidrottare. Fel använd förbrylllar det bara.

Nja Håkan.
Som f.d. sprinter på 50-talet så var mjölksyra något nödvändigt ont. Gäller nog även i dag.

Som marathonlöpare + ultra på 80-talet så ansågs mjölksyraträning vara en onödig överkurs.
Har svårt att förstå mjölksyraträning för långa sträckor s