Quote from Funbeat user on 7 January 2012, 12:48K-G. Ultralöpare kanske kan bli lika bra utan om man nu bara är intresserad av detta. Men det stora flertalet löpare, uppskattningsvis lite drygt 99,99 av de sveska löparna springer ju kortare lopp än ultror.
Jag tycker ju också att hälsa egentligen är v
K-G. Ultralöpare kanske kan bli lika bra utan om man nu bara är intresserad av detta. Men det stora flertalet löpare, uppskattningsvis lite drygt 99,99 av de sveska löparna springer ju kortare lopp än ultror.
Jag tycker ju också att hälsa egentligen är v
Quote from Funbeat user on 7 January 2012, 13:05Vilka delar kring mjölksyratröskeln anses vara myter?
Vilka delar kring mjölksyratröskeln anses vara myter?
Quote from Funbeat user on 7 January 2012, 13:18Håkan.
Håller med om att hälsa är viktigast.
Nu påstås ju det ibland att den gamla myten att fart dödar var felaktig.
Tänk, det tycker inte jag.
Har genom åren åren träffat 1000-tals löpare.
Mängd i prattempo är anser jag + åtminstone 99% av de jag s
Håkan.
Håller med om att hälsa är viktigast.
Nu påstås ju det ibland att den gamla myten att fart dödar var felaktig.
Tänk, det tycker inte jag.
Har genom åren åren träffat 1000-tals löpare.
Mängd i prattempo är anser jag + åtminstone 99% av de jag s
Quote from Funbeat user on 7 January 2012, 14:28Hill upptäckte väl fördelen med mjlksyrabildning redan på 30-talet? (orkar inte kolla upp årtal). Så att mjölksyra skulle vara farligt har väl inte ens varit sant sedan det upptäcktes, myter kring det hela finns det gott om dock.
Hill upptäckte väl fördelen med mjlksyrabildning redan på 30-talet? (orkar inte kolla upp årtal). Så att mjölksyra skulle vara farligt har väl inte ens varit sant sedan det upptäcktes, myter kring det hela finns det gott om dock.
Quote from Funbeat user on 7 January 2012, 15:56Ok Mackan, då var det inte fullt så extremt som jag gissade.
Men ändå, att bli av med knappt 14 kilo måste ju förklara en hel del av resultatutvecklingen...
Ok Mackan, då var det inte fullt så extremt som jag gissade.
Men ändå, att bli av med knappt 14 kilo måste ju förklara en hel del av resultatutvecklingen...
Quote from Jonny Persson on 7 January 2012, 16:05Det är klart att vikten påverkade men jag tror att jag redan hade släppt cirka tio kg från min maxvikt innan jag gjorde 3:32 på maran. Sen tappade jag nog ungefär fyra kg till innan jag gjorde under tre timmar och efter det tappade jag ytterligare två-tre
Det är klart att vikten påverkade men jag tror att jag redan hade släppt cirka tio kg från min maxvikt innan jag gjorde 3:32 på maran. Sen tappade jag nog ungefär fyra kg till innan jag gjorde under tre timmar och efter det tappade jag ytterligare två-tre
Quote from Funbeat user on 7 January 2012, 16:11Intervallträning är tråkigt (tycker jag), men har bra träningseffekt. Därför är det bra att träna med hög puls med jämna mellanrum. Om det handlar om den rena intervallträningen, fartlek i kuperad terräng, backträning eller bara ett snabbt och hårt men ko
Intervallträning är tråkigt (tycker jag), men har bra träningseffekt. Därför är det bra att träna med hög puls med jämna mellanrum. Om det handlar om den rena intervallträningen, fartlek i kuperad terräng, backträning eller bara ett snabbt och hårt men ko
Quote from Funbeat user on 7 January 2012, 17:44"komfortzon" Det har väl hänt att man sprungit några gånger i veckan under perioder när man inte brytt sig om träningen, kanske inte ens tagit tid, utan bara genomfört rundan för hälsan skull. Jag testar just nu att försöka öka snitthastigheten under dece
"komfortzon" Det har väl hänt att man sprungit några gånger i veckan under perioder när man inte brytt sig om träningen, kanske inte ens tagit tid, utan bara genomfört rundan för hälsan skull. Jag testar just nu att försöka öka snitthastigheten under dece
Quote from Funbeat user on 7 January 2012, 18:03När jag börjar träna efter ett uppehåll så är det i början endast fokus på att bli uthållig. När jag sedan kan springa en viss tid, säg 45 min-1 timme, är det dags att öka intensiteten på de kortare passen och fortsätta med annat också. Backträning kanske
När jag börjar träna efter ett uppehåll så är det i början endast fokus på att bli uthållig. När jag sedan kan springa en viss tid, säg 45 min-1 timme, är det dags att öka intensiteten på de kortare passen och fortsätta med annat också. Backträning kanske
Quote from Funbeat user on 7 January 2012, 19:50Peter, så vitt jag förstår så ökar koncentrationen av mjölksyra (populärt kallat) kontinuerligt med ökad ansträngning, så det finns ingen tröskelpunkt. Och mjölksyran hämmar inte prestationen. Men koncentrationen av det ämnet i blodet verkar vara ett bra
Peter, så vitt jag förstår så ökar koncentrationen av mjölksyra (populärt kallat) kontinuerligt med ökad ansträngning, så det finns ingen tröskelpunkt. Och mjölksyran hämmar inte prestationen. Men koncentrationen av det ämnet i blodet verkar vara ett bra