Quote from Funbeat user on 7 January 2012, 21:13Mjölksyrabildningen i förhållande till ökande hastighet beskrivs i grova drag ev en exponentiell funktion. Mjölksyra har man inte i blodet. Där finns laktat, den buffrade formen av lactic acid (mjölksyra).
Laktattröskeln i sin renaste definition är den (
Mjölksyrabildningen i förhållande till ökande hastighet beskrivs i grova drag ev en exponentiell funktion. Mjölksyra har man inte i blodet. Där finns laktat, den buffrade formen av lactic acid (mjölksyra).
Laktattröskeln i sin renaste definition är den (
Quote from Funbeat user on 7 January 2012, 21:41Tangenten till mjölksyrabildningens exponentiella kurva brukar vara ganska användbar.
Tangenten till mjölksyrabildningens exponentiella kurva brukar vara ganska användbar.
Quote from Funbeat user on 7 January 2012, 23:17Ok, så vad exakt av vad det gällande mjölksyratröskeln som du tog upp var en MYT då Klas? Knäet finns väl där vad jag förstår? Dvs den punkt då det blir obalans mellan producerad och konsumerad mjölksyra.
Ok, så vad exakt av vad det gällande mjölksyratröskeln som du tog upp var en MYT då Klas? Knäet finns väl där vad jag förstår? Dvs den punkt då det blir obalans mellan producerad och konsumerad mjölksyra.
Quote from Funbeat user on 8 January 2012, 00:06Peter, jag ställde ju bara en fråga och är som sagt inte insatt, men jag gissar att det har att göra med att en exponentiell funktion inte har någon tröskel, om man inte bestämmer sig för att en viss vinkel på tangenten är tröskeln.
Peter, jag ställde ju bara en fråga och är som sagt inte insatt, men jag gissar att det har att göra med att en exponentiell funktion inte har någon tröskel, om man inte bestämmer sig för att en viss vinkel på tangenten är tröskeln.
Quote from Funbeat user on 8 January 2012, 08:07Tröskeln "beror" inte enbart på tangenten, tangenten är ett försök ( i det här fallet Dmax-metoden) att pricka in laktattröskeln mätt i koncentration och (löp)hastighet/effekt i förhållande till max/min-laktat. Rent forskningsmässigt finns det ca 25 olika
Tröskeln "beror" inte enbart på tangenten, tangenten är ett försök ( i det här fallet Dmax-metoden) att pricka in laktattröskeln mätt i koncentration och (löp)hastighet/effekt i förhållande till max/min-laktat. Rent forskningsmässigt finns det ca 25 olika
Quote from Funbeat user on 8 January 2012, 08:48och ett av problemen är ju att det är inte lätt/enkelt mäta enligt den renaste definitionen ovan, i alla fall inte när man skall ha enkla billiga snabba test för allmänheten som skall göras under ett tillfälle och som ofta också skall ge en "maxpuls". Des
och ett av problemen är ju att det är inte lätt/enkelt mäta enligt den renaste definitionen ovan, i alla fall inte när man skall ha enkla billiga snabba test för allmänheten som skall göras under ett tillfälle och som ofta också skall ge en "maxpuls". Des
Quote from Funbeat user on 8 January 2012, 09:49Tack MF och Håkan!
Tack MF och Håkan!
Quote from Funbeat user on 8 January 2012, 10:06Fler myter inom det här området. Jag upplever att muskler och senor anpassar sig långsammare efter träning när man är äldre, t ex 50+ som i mitt fall. Det kan vara inbillning och det kan bero på att situationen inte är jämförbar. Det är nog en vanlig före
Fler myter inom det här området. Jag upplever att muskler och senor anpassar sig långsammare efter träning när man är äldre, t ex 50+ som i mitt fall. Det kan vara inbillning och det kan bero på att situationen inte är jämförbar. Det är nog en vanlig före
Quote from Funbeat user on 8 January 2012, 11:36Klas: Jag vände mig bara mot det lösa påståendet: "Men mjölsyratröskeln är väl en myt som lever? "
Det är så löst så det kan betyda vad som helst och är antagligen ett bra sätt att skapa nya myter på: Myten om att mjöksyratröskeln är en myt.
Du skulle lik
Klas: Jag vände mig bara mot det lösa påståendet: "Men mjölsyratröskeln är väl en myt som lever? "
Det är så löst så det kan betyda vad som helst och är antagligen ett bra sätt att skapa nya myter på: Myten om att mjöksyratröskeln är en myt.
Du skulle lik
Quote from Funbeat user on 8 January 2012, 13:19Peter, jag vet inte om du noterade frågetecknet i slutet av citatet?
Peter, jag vet inte om du noterade frågetecknet i slutet av citatet?