Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad ska en lat människa göra?
You need to log in to create posts and topics.

Ingmari: Du skriver att du inte är tillräkligt strukturerad för att ha mål. Mål måste ju inte vara helt glas klara, det är det ju du själv som bestämmer. Du kan ju t.ex. ha som mål att springa lite fortare 75% av gångerna du springer. Eller att kunna spri

Under en av mina utbildningar till aerobicsinstruktör, "Träningsplanering", gick vi bl a igenom det här med mål. Mål skulle, enligt den utbildaren vara: "realistiska, mätbara och tidsbestämda".

Andra typer av "mål" som inte är vare sig realistiska, mätb

Härligt, det innebär att jag är en mållös drömmare 😉
Tidigare hade jag som mål att bli smärtfri, och nuförtiden är mitt mål att må bra.
Visserligen realistiska, men inte särskilt mätbara eftersom de är subjektiva upplevelser.

Jag skiljer på övergripande

Håller helt med, Per...om att Du är en mållös drömmare! 😉

Visst är det så, som Du skriver! Många tränar enkom för välbefinnandet, och då är det_det_som är målet.

Sen ska man ha i åtanke att även drömmar kan utvecklas till konkreta mål, bara man bearbe

Hur jag sätter upp mål stämmer väl överens med det som Per beskriver. Delmålen brukar bli saker som jag använder för att nå huvudmålet.

Jo jag vet att målen egenltigen ska vara tidsbestämda, fast jag brukar inte sätta en tidsgräns för målen. Jag har gjor

En variant är att arbeta med målbilder och mental träning. Att t.ex. se sig själv springa lätt på en stig i fjällnatur. Sen låter man det undermedvetna styra i alla små val i livet. Inte speciellt mätbart men väldigt effektivt.

Har använt det själv för a

jag har en kompis som verkligen behöver gå ner i vikt, hon tränade några månader på gymmet,men sen strunta hon i de,hur ska jag göra för att hjälpa henne, hon är 21 år väger 120 kg är 1,69

Ta reda på varför hon slutade med gymmandet och hjälp till med ett träningschema som passar bättre. Lägg sedan upp ett kostschema utifrån träningsmängd och önskad viktminskning.

Hmm.. jo.. Angående mål.

Tänkte på det igår på löpbandet. Man kommer ju fram till så många sanningar där. 😉
Jag kom fram till att jag nog lägger upp massa små mål för mig själv helatiden. Mål med tidsgräns och utan. Som t.ex. medan jag springer tänker j

Jag har aldrig några delmål.

Ett mål för mig är ett lopp ett visst datum. Under resans gång blir det många förbättringar, men också vissa bakslag.Dessa accepterar eftersom jag inte har några delmål, som kan stressa mig eller grusa mina förhoppningar om