Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Ursäkta om jag återkommer till till huvudämnet för den här tråden.

Det kan i sammanhanget vara intressant att titta på hur våra nuvarande rekordhållare på marathonsträckan tränade på den tiden det begav sig. Här är två klipp från "marathon.se:s" hemsida.

Okej. Jag är ju bara en sketen användare av GPS-teknik så mina 1000-1500 pass med normala felmarginaler på långt under 1% räknas väl inte. Största normala anledningen till "fel" med GPS-mätning är att folk inte springer kortaste vägen vid lopp, speciellt

Oscar, du får hemskt gärna starta en ny tråd om GPS-precision.

Till skillnad från Sven har jag erfarenheter som visar att min enhet mycket väl kan visa upp till 4% fel under vissa förållanden.

Haha Sven du är en bitter typ!

Lars, visst, jag har också 1 eller 2 riktiga "felskär" bland mina ~1500 aktiviteter. Jag tror dock inte riktigt 4% men kanske 2-3%. Och dessutom ett mindre antal på 1-2%, främst kurviga löparspår, eller riktig stadslöpning bland höga hus.

Jag tycker doc

Ett tillägg till mitt ovanstående sifferexempel om kuperingens inverkan på GPS-upmätt sträcka:

Jag antog i exemplet en medellutning på 10:1 vilket gav ett fel på 0.5% i GPS-uppmätt sträcka. Jag gissade där också att de allra flesta motionsspår har en lu

Gäller inte felet enbart de billiga Garmin GPS:erna?

Sven - vad har du för referenssträcka?

tja precisionen beror MYCKET på vars man springer och det finns en parallell tråd där trådskrivaren undrar varför hans 400m varv på bana blir 406m...

Fast jag sa inte att den ALLTID visar nån % fel utan bara att

Snälla nån. 🙂
Öppna en GPS-tråd. (#)

Hur lång är en tråd?
Kan man mäta den med GPS?