Quote from Funbeat user on 5 January 2010, 15:20Vilken nytta gör intervallträning för ickeelit? (#)
Om man vill lära sig springa en viss sträcka, så borde väl det vara bra att försöka komma dit. Även på träning. (t+)
Själv kom jag under 3 minuter på 1 km,
men aldrig under 3h på marathon.Jag hade ju
Vilken nytta gör intervallträning för ickeelit? (#)
Om man vill lära sig springa en viss sträcka, så borde väl det vara bra att försöka komma dit. Även på träning. (t+)
Själv kom jag under 3 minuter på 1 km,
men aldrig under 3h på marathon.
Jag hade ju
Quote from Funbeat user on 5 January 2010, 22:33Jag springer oftast 2 långpass i veckan, ett på ca 20 km och ett på ca 30 km, ibland blir det 3 pass. Min erfarenhet är att det är totalmängden och kontinuiteten i träningen som ger resultat och inte längden på långpassen.
Springer några långpass upp mo
Jag springer oftast 2 långpass i veckan, ett på ca 20 km och ett på ca 30 km, ibland blir det 3 pass. Min erfarenhet är att det är totalmängden och kontinuiteten i träningen som ger resultat och inte längden på långpassen.
Springer några långpass upp mo
Quote from Funbeat user on 6 January 2010, 11:34K-G: Intervallträningen är i detta fall inte för att bygga upp snabbhet i första hand utan att vänja kroppen vid arbete nära tröskelfart. Och också höja upp tröskeln närmare maxpuls. Samtidigt får man en bättre löpekonomi av det.
K-G: Intervallträningen är i detta fall inte för att bygga upp snabbhet i första hand utan att vänja kroppen vid arbete nära tröskelfart. Och också höja upp tröskeln närmare maxpuls. Samtidigt får man en bättre löpekonomi av det.
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 08:58Nått som gäller alla sporter är att:
Man blir bra på det man tränar
Springer man de flesta långpass på 25km så blir man bra på att springa 25km
Nått som gäller alla sporter är att:
Man blir bra på det man tränar
Springer man de flesta långpass på 25km så blir man bra på att springa 25km
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 09:31Tomas.
Det var så vi resonerade på 80-talet. (t+)Fast ibland flög den lede i oss och vi drog järnet.
Kändes skönt, men inte nyttade det nåt,
mer än fartens njutning. 🙂Att löpekonomin skulle förbättras av intervallpass låter tveksamt.
Tror mer på su
Tomas.
Det var så vi resonerade på 80-talet. (t+)
Fast ibland flög den lede i oss och vi drog järnet.
Kändes skönt, men inte nyttade det nåt,
mer än fartens njutning. 🙂
Att löpekonomin skulle förbättras av intervallpass låter tveksamt.
Tror mer på su
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 09:36Ett problem i dagens hektiska samhälle är att få tid till långa långpass.
Ett 35km torde väl ta drygt 3tim, lägg till ombyte och dusch så är man nog uppe i nästan 4 timmar.
Dessutom är man nog rätt slak efter ett sånt pass.
Ett problem i dagens hektiska samhälle är att få tid till långa långpass.
Ett 35km torde väl ta drygt 3tim, lägg till ombyte och dusch så är man nog uppe i nästan 4 timmar.
Dessutom är man nog rätt slak efter ett sånt pass.
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 09:37Jenny: Väldigt bra skrivet! Många skulle behöva träna upp sig på samma sätt innan dom börjar med att köra Vo2max intervaller! Du har bra filosofi tycker jag... Brukar själv komma upp i över 20 km när jag kör mina långa intervaller nu på senare tid har jag
Jenny: Väldigt bra skrivet! Många skulle behöva träna upp sig på samma sätt innan dom börjar med att köra Vo2max intervaller! Du har bra filosofi tycker jag... Brukar själv komma upp i över 20 km när jag kör mina långa intervaller nu på senare tid har jag
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 09:41Thomas.
20K = lång intervall.
"Cute". 😉
Thomas.
20K = lång intervall.
"Cute". 😉
Quote from Jonny Persson on 7 January 2010, 09:43"Ett problem i dagens hektiska samhälle är att få tid till långa långpass.
Dessutom är man nog rätt slak efter ett sånt pass."Visst tar det tid men uppenb
"Ett problem i dagens hektiska samhälle är att få tid till långa långpass.
Dessutom är man nog rätt slak efter ett sånt pass."
Visst tar det tid men uppenb
Quote from ellen olsson on 7 January 2010, 09:4820K? Brrrrr... 🙂
20K? Brrrrr... 🙂