Quote from Funbeat user on 3 January 2010, 22:26Haha, på dig du Kjell. Jag skrev också marathonlöpare på elitmotionsnivå utöver motionsnivå. En elitmotionär kan springa en mara neråt 2.30
Om du läser majoriteten av inläggen kan du göra en en enkel notering att det är fler som är intresserade av att sp
Haha, på dig du Kjell. Jag skrev också marathonlöpare på elitmotionsnivå utöver motionsnivå. En elitmotionär kan springa en mara neråt 2.30
Om du läser majoriteten av inläggen kan du göra en en enkel notering att det är fler som är intresserade av att sp
Quote from Funbeat user on 3 January 2010, 22:43Jo, jag har också hört från många håll att man ska vara ute tiden, men för att klara sista milen med ett bra tempo tror jag att det krävs längre långpass. Jag tror bara att man har att vinna på det när man anpassat sig till den längden. Men det tar nog en
Jo, jag har också hört från många håll att man ska vara ute tiden, men för att klara sista milen med ett bra tempo tror jag att det krävs längre långpass. Jag tror bara att man har att vinna på det när man anpassat sig till den längden. Men det tar nog en
Quote from Funbeat user on 3 January 2010, 22:52Okej, här kommer lite långdistanstankar från en löpande idrottsfysiolog:
http://mima30.blogspot.com/2009/12/166-dgr-kvar-vandning-langdistans.html
"... frågade hur jag tycker man ska lägga upp sina långpass inför maran. Mitt svar blir som alltid - det b
Okej, här kommer lite långdistanstankar från en löpande idrottsfysiolog:
http://mima30.blogspot.com/2009/12/166-dgr-kvar-vandning-langdistans.html
"... frågade hur jag tycker man ska lägga upp sina långpass inför maran. Mitt svar blir som alltid - det b
Quote from Funbeat user on 3 January 2010, 23:09Hur långa långpass och i vilken fart man springer dem beror väl en del på vilken kapacitet man befinner sig på och vad man har för mål med sin maraträning?
En motionär (de där icketränande svennetyperna som några har nämnt) som ska göra sin första mara o
Hur långa långpass och i vilken fart man springer dem beror väl en del på vilken kapacitet man befinner sig på och vad man har för mål med sin maraträning?
En motionär (de där icketränande svennetyperna som några har nämnt) som ska göra sin första mara o
Quote from Funbeat user on 3 January 2010, 23:12(Oj. Det var väl ungefär samma som Mikael Mattsson skrev, fast mer utvecklat. Men jag hade inte läst det inlägget innan jag skrev mitt 🙂
(Oj. Det var väl ungefär samma som Mikael Mattsson skrev, fast mer utvecklat. Men jag hade inte läst det inlägget innan jag skrev mitt 🙂
Quote from Funbeat user on 3 January 2010, 23:22Vem är Mikael Mattsson.
Hittar inte hans inlägg.Då, när jag tränade ensam avsatte jag nog en viss tid och så sprang jag så långt jag nu kom. I lugnt tempo. Ville gärna komma tillbaks och känna att jag kunde fortsatt.
Med gänget var det också så att det
Vem är Mikael Mattsson.
Hittar inte hans inlägg.
Då, när jag tränade ensam avsatte jag nog en viss tid och så sprang jag så långt jag nu kom. I lugnt tempo. Ville gärna komma tillbaks och känna att jag kunde fortsatt.
Med gänget var det också så att det
Quote from Funbeat user on 3 January 2010, 23:29Tid eller distans för träningen:
För mig är ett långpass ett träningspass där jag försöker springa hela tiden. Där fokuserar jag på att köra en viss distans. Ofta mellan 32-41 km för mig. Jag kör ibland också längre långpass än detta men då i form av (d
Tid eller distans för träningen:
För mig är ett långpass ett träningspass där jag försöker springa hela tiden. Där fokuserar jag på att köra en viss distans. Ofta mellan 32-41 km för mig. Jag kör ibland också längre långpass än detta men då i form av (d
Quote from Funbeat user on 3 January 2010, 23:41Jan, back-to-backpass tycker jag känns mycket effektivare och mindre slitsamma än om jag skulle kört hel sträckan på en och samma dag. Det är personligen en form av långpassträning som jag snabbt kommit att tycka väldigt mycket om så jag är glad att du sk
Jan, back-to-backpass tycker jag känns mycket effektivare och mindre slitsamma än om jag skulle kört hel sträckan på en och samma dag. Det är personligen en form av långpassträning som jag snabbt kommit att tycka väldigt mycket om så jag är glad att du sk
Quote from Funbeat user on 3 January 2010, 23:43Frida och Lena: Givande inlägg 🙂
En sak tycker jag dock är vitkig att tillägga till idrottsfysiologens tips, och det är att lägga in fartökningar i marathonfart mot slutet av långpassen. Dt kan vara att börja med en ökning sista 500 metrarna och sedan
Frida och Lena: Givande inlägg 🙂
En sak tycker jag dock är vitkig att tillägga till idrottsfysiologens tips, och det är att lägga in fartökningar i marathonfart mot slutet av långpassen. Dt kan vara att börja med en ökning sista 500 metrarna och sedan
Quote from Funbeat user on 4 January 2010, 08:46Min poäng ovan (som inte verkar ha gått fram) är att 35-40km är ett väldigt långt pass, som som enligt mig är orimligt långt för en motionär och snarare lam för elitlöpare - och sådana har vi ju inte så många av, DÄRFÖR springer så få långpass på 35-40km.
Min poäng ovan (som inte verkar ha gått fram) är att 35-40km är ett väldigt långt pass, som som enligt mig är orimligt långt för en motionär och snarare lam för elitlöpare - och sådana har vi ju inte så många av, DÄRFÖR springer så få långpass på 35-40km.