Quote from Funbeat user on 4 January 2010, 08:46Men vi har ju bara en viss mängd km per vecka som vi är villiga att lägga ned på träningen, alternativt vad kroppen för närvarande klarar av. Frågan är väl då om det är bättre att lägga extra många kilometrar på överlånga pass eller att lägga dessa på and
Men vi har ju bara en viss mängd km per vecka som vi är villiga att lägga ned på träningen, alternativt vad kroppen för närvarande klarar av. Frågan är väl då om det är bättre att lägga extra många kilometrar på överlånga pass eller att lägga dessa på and
Quote from Funbeat user on 4 January 2010, 09:11Jag har en annan teori. Man ska träna det man har lust till så kroppen och huvudet trivs. Vissa gillar fart och andra njuter av långpass. Det bästa är säkert att blanda typen av pass.
Jag har en annan teori. Man ska träna det man har lust till så kroppen och huvudet trivs. Vissa gillar fart och andra njuter av långpass. Det bästa är säkert att blanda typen av pass.
Quote from Funbeat user on 4 January 2010, 09:15Markus: Du har rätt i att längden på längsta långpasset är beroende på hur mycket man tränar per vecka. För att regelbundet kunna köra långpass på över 3 mil så bör genomsnittliga veckodosen vara, säg minst 50%-75% längre än långpassets längd.
Leif: Vad
Markus: Du har rätt i att längden på längsta långpasset är beroende på hur mycket man tränar per vecka. För att regelbundet kunna köra långpass på över 3 mil så bör genomsnittliga veckodosen vara, säg minst 50%-75% längre än långpassets längd.
Leif: Vad
Quote from Funbeat user on 4 January 2010, 09:53Men allt beror ju på ambitionsnivå och tillgänglig tid. För familjens skull kan det ibland vara bättre att "offra" en hel familjedag på att ta ett riktigt långt tidsträningspass än att "offra" två halvdagar på "kortare" långpass. skrev Jan S.
Håller med.
Men allt beror ju på ambitionsnivå och tillgänglig tid. För familjens skull kan det ibland vara bättre att "offra" en hel familjedag på att ta ett riktigt långt tidsträningspass än att "offra" två halvdagar på "kortare" långpass. skrev Jan S.
Håller med.
Quote from Funbeat user on 4 January 2010, 10:21Jag förstår vad du säger Marcus, jag har läst att långpasset skall vara 25-40% av totala veckomilen. Vet inte om det stämmer för alla sträckor man vill "tävla" i, men jag försöker köra efter detta upplägg(är nybörjare). För övrigt en intressant tråd.
/C
Jag förstår vad du säger Marcus, jag har läst att långpasset skall vara 25-40% av totala veckomilen. Vet inte om det stämmer för alla sträckor man vill "tävla" i, men jag försöker köra efter detta upplägg(är nybörjare). För övrigt en intressant tråd.
/C
Quote from Funbeat user on 4 January 2010, 10:45VLK kör alltid lördagspass nånstans mellan 22-50km.
VLK kör alltid lördagspass nånstans mellan 22-50km.
Quote from Funbeat user on 4 January 2010, 11:02Jag tror inte regeln att långpasset skall vara 25-40% av totala veckomilen fungerar särskilt bra för träning till maraton eller längre sträckor om man är nybörjare eller vanlig motionär.
Om man springer 5 mil i veckan skulle långpassen då bara bli 12-2
Jag tror inte regeln att långpasset skall vara 25-40% av totala veckomilen fungerar särskilt bra för träning till maraton eller längre sträckor om man är nybörjare eller vanlig motionär.
Om man springer 5 mil i veckan skulle långpassen då bara bli 12-2
Quote from Funbeat user on 4 January 2010, 11:08Jan, man får väl se veckosnittet utslaget under en längre period? För nybörjare på marathon, och vi som ligger under 5mil/v, kör nog inte ett regelrätt långpass i veckan. Veckouppdelningen finns ju bara för att vi har en kalender med veckor.
Jan, man får väl se veckosnittet utslaget under en längre period? För nybörjare på marathon, och vi som ligger under 5mil/v, kör nog inte ett regelrätt långpass i veckan. Veckouppdelningen finns ju bara för att vi har en kalender med veckor.
Quote from Funbeat user on 4 January 2010, 11:27Precis - det finns inget heligt i specifikt sjudagarscykler. Markus exempel ser knasigt ut framförallt för att träningsplaneringen förutsätts upprepas från vecka till vecka. Vill man ha struktur på träningen och ändå få in långa långpass kanske två- eller
Precis - det finns inget heligt i specifikt sjudagarscykler. Markus exempel ser knasigt ut framförallt för att träningsplaneringen förutsätts upprepas från vecka till vecka. Vill man ha struktur på träningen och ändå få in långa långpass kanske två- eller
Quote from Jonny Persson on 4 January 2010, 11:36Bra där Robert. Det finns absolut inget heligt med 7-dagars cykler!
Bra där Robert. Det finns absolut inget heligt med 7-dagars cykler!