Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

För att belysa lite av vad ungdomar gör och kan och hur de tränar kan man tex läsa denna blogg. Det är en "nära familjemedlem", lite yngre, som gjort den. Helt utan inblandning av vuxna. Gjordes som en del av ett skolprojekt.
Hur många av oss tränade så

Håkan: Ja jag tror man simmar snabbare med våtdräkt i kallt vatten än med fårfett.

Jag var för inte så länge sen och föreläste i en skola där gymnastikläraren var rent bedrövad över elevernas brist på form. "Dom bara hänger" var vad hon sa. En annan gym

MMN - Jag bor ju ihop med en idrottslärare och får ju också höra en del. Både gott och mindre gott...Förståss.

För att då anknyta till huvudfrågan är ju då frågan vad idrottslärarna sa för 20-30 år sedan.

Den bild man får är ju att de som är "dåliga"

Och det sklijer nog väldigt mycket mellan skolor. Jag tycker mig märka rätt stor skillnad mellan de skolor jag varit på i olika förorter.

Mönstringsdata kan nog ge dig en hint om den allmänna formen hos äldre tonårskillar över tiden Håkan. http://ki.se/

MM- Den utvecklingen är ju inget kul att se och inget (och ingen) säger ju att den utvecklingen har stannat av.

Dock, i min värld så är dessa de som ligger på den "den sämre halvan". Det finns mycket statistik som tyder på att de blivit "sämre". Att klyf

Löpresultaten talar ju bara för sporten löpning och i det perspektivet är det onekligen sämre ställt på den manliga sidan. Trist? Ja för oss som är intresserade av löpning som tävlingsidrott är det tråkigt. Resterande 99,99% av befolkningen bryr sig inte.

Idag springer många mara och ultra utan att ha ambition att först bli hyfsat snabb på halvmil eller mil. Som jag minns det var inte så vanligt förr.

Sen kanske orientering var en folksport förr som fostrade många fler långlöpare än idag?

Det kan vara värt att tänka på att de här sämre resultaten bland män gäller Sverige. Jag är inte säker på att Norge har den här diskussionen alls. Jag tyckte också att Tor Axelsson gav en rolig kommentar i SFIF-reportaget: "Och jag läser gärna norska löpa

Mikael, i GIH- uppsatsen jag länkade till ovan nämns en studie på norska rekryter. BMI har ökat och VOmax per kg kroppsvikt har minskat sen 80- talet. Så uvecklingen verkar ju vara ungefär som i Sverige. Undrar hur det är med norska folksporten " Gå på tu

Ja, det var min point med att jämföra med Norge. De har säkert samma försoffningstrend som vi har men de har kanske inte samma tapp i manliga löparprestationer? Jag tror nämligen att svenskars inställning till långdistanslöpning har förskjutits från att h