Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

"Ring 112"?

Jag tror att man sprang snabbare på 80-talet beror på att man är äldre nu. Nästan 30 år äldre. Det borde sätta sina spår?

'Nästan 30 år äldre. Det borde sätta sina spår?'

30 års mer träning, man borde springa snabbare nu!

Vet att Ståhl sa i en intervju att hanns drivkraft var att slå Tommy Persson att han gjort 2:13 och att det var en världstid!? Reflekterade hann inte över!
Framgång föder framgång!?

På 80-talet när man tränade löpning på vintern i OL-klubben så kan man säga att långdistanspassen gick minst sagt progressivt. Tempot skruvades upp hela tiden tills en efter en släppte sedan återsamlades man i stugan och snackade i bastun och tog en fika.

Det låter nästan som om vi sprang i samma klubb Lars-Göran. Vi körde konsekvent "last man standing" på våra distanspass under vintern. Alltid riktigt lugnt från start och sen skruvades farten gradvis upp.

Jag tror att alla OL-klubbar tränade på det viset Jag har tränat med 3 st olika under 80 och 90 talet.

Har grunnat mycket på detta och min teori är att vi i övrigt lever väldigt passiva liv idag: mycket tid framför dator och TV, stillasittande arbeten.
Dessutom äter vi sämre nu med resultatet att medelvikten för befolkningen ökat och då även löpare.
På SCB

Intressant det där med medelvikten. Själv låg jag nog ganska exakt på medelvikt som 20-åring (vägde då ca 75 kg) men är tydligen 11 kg under medel som 40-åring (nuvarande vikt 73-74 kg). Är 177 cm.

Lite OT men jag var hemma hos en släkting i helgen som p

Jag tror att det till 90% beror på ungdomens relativa stillasittande "nu" (dvs from c:a 20 år sen). Det finns naturligtvis ungdomar som är relativt aktiva fortfarande men inte på ett "naturligt" sätt. De håller på med fotboll, orientering ritt, rodd mm mm

Lite intressant. Jag tolkar utveklingen rätt positiv, andra verkar rätt negativt. Mina barn kan mycket mer om träning, mat etc än vad jag kunde i den åldern. De rör sig mer och då höll jag på med 4 sporter organiserat i veckan. Vilket även då var rätt van