Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVibram five fingers
You need to log in to create posts and topics.

"köpa och ut i spåret"
Anki - skräm mig inte... (och skada inte dig)

Vet inte vad du har för löpstil nu (vissa kör framfota löpning med vanliga skor, det var så jag började med VFF, efter att ha bytt löpstil säsongen innan med väldigt lite löpning som

Oscar, jag har aldrig sprungit i hela mitt liv! Men, efter att nu i två års tid regelbundet tränat spinning 2-3 ggr/veckan (ibland mer) samt mer eller mindre dagligen tränat stavgång ca 7-10km så bör jag ha så god kondition att jag borde klara av att börj

Till TS och övriga frälsta:
Vilken är den främsta anledningen att välja att springa i VFF eller barfota? Är det för att bli snabb, undvika skador eller för att springa "rätt"?

För mig är nog den främsta anledningen att det är väldigt roligt...

En löpare i tjock-skor ser ofta plågad ut medan en löpare som springer barfota eller i tunna skor ofta ler, och det finns en anledning. Det är en härlig känsla. Sedan är det ju ingen nac

Min anledning till att ha dom är att jag inte får ont i knäna, höfterna och fötterna när jag springer, sen är det ju ett plus att dom är galet snygga!

Det finns en term som används även i marknadsföringen av "vanliga" löparskor - löpkänsla. Den tycker jag är som allra bäst i minimalistiska skor, och därför springer jag bara i sådana. Sen har jag blivit snabbare också, men om det beror på skorna eller ge

Utöver vad som nämns ovan så springer jag barfota för att få bort träningsvärk. Och har jag riktigt ont så promenerar jag barfota på skogsstig.

Så dyrt är det faktiskt inte. Slå ut det på alla gånger man använder dom, så är det billigt.

Anki, när jag fick för mig att börja springa satte jag på mig ett par gamla joggingskor jag köpte runt 1700 talets början. Aj vad jag fick ont!
Sen var det en viss Peter.. (inga namn nämda mer än så... ) som fick in mig på den här barfotagrejen. Så, man s

Och slitaget! Vanliga löparskor är väl normalt sett slut i dämpningen och måste bytas ut efter drygt ett år?! VFF är slut när sulan är helt nedsliten. Vilket inte har inträffat än på mitt första par efter tre års flitig användning (löpning terräng/asfalt,