Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVo2max
You need to log in to create posts and topics.

Nåt som jag saknar och skulle uppskatta är om nån kunde knyta ihop är detta med den oelastiska hjärtmuskelsäcken... Unga & gravida har elasticitet i den och konditionsträning får därmed fullt genomslag i hjärtmuskelns tillväxt.

Vi äldre har en rigid säck

Visst kan man förbättra sin syreupptagningsförmåga även om man är äldre. Om det är det du menar?

Hjärtat är ju också en muskel, om resten av kroppen avstannar i tillväxt med åren, borde det ju gälla för hjärtat också. Man läker långsammare ju äldre man blir, hela den biologiska fabriken stannar av.

Och man behöver ju träna VO2max hela tiden, för den

Vad är 4x4 för något?

4 x 4 minuter i VO2max-fart.

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=521804

4 intervaller á 4 minuter vardera. Själva arbetsfasen är 16 minuter totalt, kanske har du 3 minuter vila emellan varje pass, totalt 9 min.

Ett högeffektivt pass på 25 minuter! Mer behövs inte för att förbättra sin kondition dramatiskt. Klart lite uppvärm

"Mer behövs inte" är ju ett lite flytande begrepp här... Vomaxfart är utan tvivel effektivt, men däremot är det väl mer diskutabelt hur angenäm den farten är att hålla i 4 minuter? Eller mer!

Poängen är att man tex vid löpning springer i en ganska brant backe, motlut. Då är inte farten speciellt hög, dvs benen rör sig inte i maxfart. Det är enkelt att att balansera farten så att man bibehåller sin puls mellan 90-95%.

Men det är helt klart, vi

När jag tränar intervaller springer jag 1km och vilar jag 250m (x5). Är det bättre att köra intervallerna i tid eller sträcka?

Och är det ok att träna något annat efteråt om kroppen tillåter? För att efter mina intervaller brukar jag hitta en 70m lång ba