Läste Sylvias inlägg om en pilgrimsvandring som hon gjort och kom då att tänka på att jag 2012 var på ett tiodagars tysthetsretreat (som jag hört talas om på AnneliePompes blogg) utanför Ödeshög. Det är inget jag kommer att göra igen men kanske att det kan vara intressant för andra att läsa om det.
Detta skrev jag en tid efter att jag kommit hem. Första delen av texten är delvis hämtad från Vipassanacentrets hemsida.
04.00 Gonggong – väckning
04.30 – 06.30
Meditation i salen eller på ditt rum
06.30 – 08.00
Frukost
08.00 –
09.00 GRUPPMEDITATION I SALEN
09.00 – 11.00 INSTRUKTIONER
FRÅN LÄRAREN. Därefter meditation i salen
eller på ditt rum
11.00 – 12.00
Lunch
12.00 –
13.00 Vila och möjlighet till samtal
med läraren
13.00 – 14.30 Meditation i
salen eller på ditt rum
14.30 –
15.30 GRUPPMEDITATION I SALEN
15.30 – 17.00 INSTRUKTIONER
FRÅN LÄRAREN. Därefter meditation i salen
eller på ditt rum
17.00 – 18.00
Tepaus
18.00 –
19.00 GRUPPMEDITATION I SALEN
19.00 –
20.15 Lärarens föredrag i salen
20.15 –
21.00 GRUPPMEDITATION I SALEN
21.00 –
21.30 Möjlighet att ställa frågor
till lärarna
21.30-
Nattvila – ljuset släcks
Dag 1
Uppmärksamma näsandningen.
Dag 2
Uppmärksamma näsandningens beröring på huden; ett
triangulärt område från näsborrarna till överläppens övre kant.
Dag 3
Smalna av detta område ytterligare.
Dag 4
Vipassana.
Dag 5
Föra uppmärksamheten parallellt. Sinnesjämvikt. Föra
uppmärksamheten del för del, eller svepa ”en masse”. Sinnesjämvikt.
Dag 6
Sitta med beslutsamhet. En timmes meditation utan
att öppna ögonen, ändra ställning eller röra på fingrarna.
Dag 7
Fortsatt meditation.
Dag 8
Fortsatt meditation.
Dag 9
Fortsatt meditation.
Dag 10
Metta. Uttryck för kärleksfull omtanke och vävilja.
Avslutar meditationen.
Om man börjat uppleva ett flöde av vibrationer
istället för enstaka förnimmelser –uppmärksamma förnimmelser inuti kroppen. Om
detta går bra fortsätta till ryggraden och slutligen till förnimmelser i
ryggmärgskanalen.
Dag 11
Morgonmeditation och metta. Städning och frukost.
Avresa.
En lärare för tjejerna och en för killarna. Killar resp. tjejer satt på varsin
sida av salen under meditationssittningarna. Vi lyssnade på inspelad kurs av S. N. Goenka, lärare i
Vipassana-meditation i den framlidne burmesiske läraren Sayagyi U Ba Khins
tradition. På CD-skivorna översattes han
till svenska kontinuerligt.
Kontaktpersoner för
praktikaliteter, en för killarna och en för tjejerna.
Ädel tystnad från klockan 20 ankomstdagen till cirka 10:30 dag 10.
Vipassana
Betyder introspektion,
insikt som fullständigt renar sinnet. Särskilt i betydelsen insikt i kroppens
och sinnets obeständiga natur.
I Vipassanameditation
sitter man med slutna ögon och uppmärksammar förnimmelser i kroppen, från
hjässan till tårna och tillbaka igen. Ibland kroppsdel för kroppsdel, ibland
genom att svepa med uppmärksamheten över kroppen. Man gör detta med bibehållen
sinnesjämvikt, det vill säga man värderar inte sina förnimmelser utan bara
konstaterar att de finns där. Till exempel ”Det kliar på insidan av höger
underarm”. Sedan för man uppmärksamheten vidare. Om koncentrationen brister kan
man uppmärksamma näsandningen (anapana) en
stund och sedan börja om igen. Att träna koncentrationen och att träna sig i
att behärska sitt sinne kallas att träna samadhi.
Vårt sinne är belamrat med
sankaras, mentala föreställningar om
att vi gillar eller ogillar en företeelse och som gör att vi reagerar med begär
eller motvilja. Men kan vi i meditationen betrakta alla våra förnimmelser
objektivt kommer sankaras upp till ytan och utplånas. Det kan hända att någon
som tränat meditation ett tag och upplever ett flöde i meditationen plötsligt
upplever en grov och stark förnimmelse. Detta är ett tecken på att en djupt
rotad sankara kommit upp till ytan, alltså ett tecken på framsteg i meditationen.
Genom meditationen renas sinnet, inte bara på ytan utan även på djupet.
I början av denna process
kan man råka ut för ”inre sparkar”. Sinnet kämpar emot att koncentreras och
släppa ifrån sig alla sankaras. Det kan vara att sinnet/tankarna ideligen vandrar
iväg, att man får ont i kroppen eller blir extremt sömnig. Jag hade under hela
retreaten stora problem med att jag somnade under sittningarna. Först trodde
jag att det var en betingning –på många av mina avspännings-CD:s som jag
lyssnar på när jag ska sova görs ”resan genom kroppen”. Sedan var jag övertygad
om att det var inre sparkar från mitt starkt betingade sinne. Men det
förändrades inte ett dugg. Goenka skulle kanske sagt att det skulle komma att
förändras om jag fortsatte arbeta tålmodigt och ihärdigt. Eller var det helt
enkelt bara så att jag behövde sova.
Ett centralt begrepp är annica. Betyder ”allt förändras”.
Allting är obeständigt, flyktigt, föränderligt. Även vi människor. Sådan är
naturlagen.
All materia består av
subatomära partiklar som uppstår och försvinner med en hastighet som vi inte
kan uppfatta med blotta ögat. När man uppnår slutstadiet i meditationen
uppfattar man inte längre förnimmelser utan bara detta flöde av partiklar som
uppstår och försvinner, uppstår och försvinner. Här finns inga sankaras, inget
begär, ingen motvilja och inget lidande. Tillståndet benämns nibbana/nirvana. Detta kan bara upplevas
genom egen erfarenhet, en insikt som fullständigt renar sinnet, förståelse av
annica, genom vishet. Denna vishet kallas pañña.
Panna,
bildar tillsammans med sila (moral)
och samadhi hörnstenarna i dhamma som betyder upplysning. En
upplyst människa praktiserar alltid dhamma.
Huset
Dhamma Sobhana, ”Sanningens skönhet”, Lyckebygården
utanför Ödeshög. Etablerades 2007. Fastigheten var ursprungligen byskola, och
har därefter använts som behandlingshem, kursgård och vandrarhem. Männens hus,
kvinnornas hus, huvudbyggnad med meditationssal, två matsalar, kök,
registrering. Jag bodde i tvåbäddsrum. Säng och ett litet sängbord med byrå.
Rummet avdelat med ett skynke, allt för att undvika distraktioner. Slitet och
lite skitigt, men fullt beboeligt.
Maten
Frukost: Havregrynsgröt.
En soppa som såg ut att bestå av hel kanel, katrinplommon, aprikoser med mera.
Tog inte av den. Tog russin och linfrön i gröten. Tahini gillade många där. På
gröten, på maten, på allt. Fil, yoghurt och müsli fanns också. Köpebröd med
jordnötssmör. De andra påläggen var tahini och smör. Snabbkaffe serverades vid
frukost och lunch.
Lunch: Helt vegetariskt.
Mycket bönor och linser. Ibland quorn men mycket sparsamt. Alltid färska grönsaker. Ris, bulgur, quinoa. Pasta en eller två
gånger. Liten efterrätt, som jag bara tog på lördagarna. Ena gången ett
digestivekex, andra gången chokladpudding.
Frukterna som serverades
var banan, apelsin, päron, äpple.
Hemresan
Upptäckte en liten stund
före avresa att min gamla elev Gustavs flickvän var där. Var på väg att
åka ifrån min börs och mina nycklar. Taxi, buss, tåg med ett byte om jag minns
rätt. Var jättetrött.
Ångrar inte att jag gjorde detta. Men tänkte under vistelsen att klarar jag det här så klarar jag vad som helst, och
så var det inte. Dessutom menar Goenka att för att meditationen ska ha någon
effekt är det ett minimum att man mediterar:
– Fem minuter när man
vaknat och fem minuter innan man somnar.
– Två timmar per dag.
– En tiodagarskurs om
året.
Det har jag inte gjort.
Jag är också sugen på en tysthetsretreat men kanske inte i så många dagar – mina semesterdagar varje år är noga dedikerade – men visst är det en häftig resa inombords man gör, på både gott och ont. Tack för att du länkade till min blogg! <3