Året som gått

7 January 2014

tydligen är det så att många som bloggar gör en sammanfattning av det gångna året, dvs en årskrönika. Inte heller jag vill vara sämre så here we go.

Jag kan konstatera att mycket har hänt sedan januari 2013, jag var i princip på en annan planet då. När jag köred distanspass var det 8min/km som gällde i börja och som bästa hastighet på 4k var det 6:30/ca som gällde.
Början av året ägnades mycket tid åt just löpträning, Det borde jag även göra nu men jag vill ändå spara på knä och kropp så löpningen får stå tillbaka lite. Hoppas kunna öka på den för att bli en bättre löpare. men som sagt åter till förra året.

Förutom löpning la jag en del tid på snabba promenader, för att vänja kroppen till längre arbeta och så klart att bränna kalorier. Mitt primära mål var då fortfarande att gå ner i vikt.
Simningen gick inte heller så fort som jag skulle önskat testade 400m och slutade på över 7 minuter.

Som avslutning på Januari konstaterade jag at gud inte finns
läs om detta här:

Jag gjorde även ett försök att springa en halvmara på med bara 800kcla/dag diet och med 200kcal som start på träningen. dessutom utan vätska. Det gick väl sisådär, dvs energin tog slut efter 13 km och efter 15 hade jag svårt att ta mig hem. Passet blev sedan 17km och jag blev en lärdom rikare.
Januari blev också min träningsrikaste månad ditintills och det skulle dröja fram till oktober innan jag lyckades träna så mycket, men i oktober var det mycket högre intensitet på träning, och inga promenader som i januari.
Sen kom magsjukan och så upplevde jag att vara tillbaka på ruta ett. Dessutom fick jag dra ner på löpningen eftersom jag fick en fotskada på grund av en sten som trycktes igenom mina allt för slitna skor och ställde till med trassel inne i foten.
Men cykla kunde jag så det gjorde jag
Jag kunde nu hålla ca 20 km/h med Min MTB på landsväg. målet var nu att kunna köra ett motinstrathlon 400m sim 20km cykel och 5km löpning på under 2 timmar.
Sammanfattningsvis var februari en dålig månade rent träningsmässigt på grund av magsjuka och fotskada.
Mars kom och våren började närma sig, Jag började fundera på vad jag givit mig in på, och var tveksam till motionstriathlon och var dessutom anmäld till Masters SM i simning. Men skam den som ger sig. Den som givit sig in i leken….

Mars bjöd på tävlingssimning i Södertälje Ja visst jag kom pinsamt sist men det viktigaste för mig var att våga visa mig i badkläder samt att faktiskt våga delta i något offentligt sammanhang.
DEssutom lyckades jag gå under 7 min med råge på 400 fritt självförtroendet började byggas upp och jag började flytta fram min mål. Lyckades hålla 23 km/h över 2 mil på MTB.
Kunde dessutom börja springa igen.

April blev en månad med lugn träning mycket beroende på att jag var en vecka i sälen och njöt med mina barn och deras skidutveckling. att de sedan älskar skidåkning gör mig lycklig i hela kroppen. En reflektion jag gjorde var att jag nu tack vare träningen orkade hjälpa dem i backen på ett mycket bättre sätt. Det gick att skejta upp för backen när de trillade och min egen skidåkning gick bättre än den gjort på många många år. Att orka ta sig ner i den hastighet jag gjort tidigare och det från topp till botten på backen var en fröjd. DEt är något vist att susa ner i 90km/h med bara 2 brädlappar under fötterna.

Maj
Flytade äntligen in vårt nya hus (begagnade) efter mer än ett år av byggtvister och bostadslöshet.
Nu kändes det som om livet skulle böraja men en förkylning satte stopp för träningen i en vecka.
trots detta lyckades jag pressa upp min MTB i 25km/h över 18km faktistk nästan 5km/h snabbare än ett halvår tidigare.
Löpningen lossnade lite med och jag var nu bara 22 sekunder från att kunna hålla 6min tempo över 5 km
Jag höjde in målsättning ytterligare vad det gäller triathlonet. och ökade intensiteten mer på träningen Maj var ansträngningsmässigt min tuffaste månad började köra fler brickpass och förten i löpningen ökade mer. Håller i princip samma 8km tempo då som nu men med högre medelpuls.
Konstaterar jag jag gått ner från 139kg till 104kg

juni
Cyklingen går framåt ännu mer och kan nu pressa upp min MTB till 26km/h över 18km
Skaffar min första våtdräkt för simning, en udda känsla 🙂
gör under 30 på 5 km för första gången en milsten är nådd
Höjer ribban ännu mer vad det gäller motionstriatlonet till under 1:h 30 min en halvtimma snabbare än mitt ursprungliga mål.
och med delrekord på 34 minuter snabbare än när jag började träna.
Skaffar mig räcercykel vilket höjer ribban mer
Putsar tiden på 5km lite till. kan nu pressa min cykeltid lite till på grund av racern och målet är nu att kunna hålla 30km/h över 2 mil.
Börjar trappa ner lite på mängdträningen för att kunna höja tempot. Simmar nu bara OW

Juli
Laddar upp med att öka träningsintensiteten igen. Kan inte släppa fokus på att gå ner i vikt.
Första triathlontävlingen närmar sig.
Uddevalla Threesome GP 500m sim 15km MTB och 5km löpning
Jag och kombattant Pauli hade räknat ut att det skulle vara strid på kniven vem som skulle komma först…. i teorin.. Nu är det ju så att teori och praktik inte alltid går hand i hand.
Simningen gick enligt plan och jag kom upp som ledare. sen visade det sig att banan var mer kuperad än jag trodde och jag hade bara inte ork att hålla tempot. så cyklist efter cyklist flög om mig. När det var 3 km kvar kom en kille med en gammal damcykel och körde om mig… knäckande.
Insåg att jag inte presterade i paritet med vare sig förväntningar eller normal kapacitet.
Det som skulle bli en spurtuppgörelse mellan mig och Pauli blev nu en Pauliansk defilering där han sprang om mig efter ca 2km
Det största jag presterade i den löpningen var att jag inte gick.

började därefter träna ännu hårdare. Löpningen blev kortare men med högre intensitet.

Augusti
Dags för mitt första riktiga triathlon sanktionerat av förbundet dock fortfarande motionsklass.
Denna gång drog jag faktiskt ner på träningen innan samt att jag såg till att ladda upp bättre med energi.
Jag lärde mig också en del om hur man startar i simdelen av ett triathon med all kubbing och dragande i armar och fötter som förekommer.
För mig passar det bättre att få fritt vatten men längre simsträcka
resultatet blev helt enligt mina önskemål med en tid långt under 1:30 alltså 1:21:05 Jag var väldigt nöjd. och en cykelsträcka på precis 30km/h ribban var satt.
Därefter blev den en explossion av hård träning inför årets stora mål med Tenson Tjörn Triathlon motion som avslut. Det var då eldprovet mot Pauli skulle ske och som triggades igång ett år tidigare.
under 100kg i vikt minskning med 40 kg
I min iver att träna hårt väljer jag nu det ödesdigra att pröva ett nytt försök på 21km denna gång med vätska och energi.
Pang löparknä efter ca 11 km då med ett medeltempo på ca 6:40
funderade på att ställa in Tjörn. ingen mer löpning bortsätt från ett försök som slutade med Smärtor efter några km.

September
Väljer att delta i Tjörns Triathlon för att chansa att jag kan ta mig fram 5 km. 14:e tid på simningen med de som hade licens medräknat ( de slapp att trängas) Egentligen var själva simplaceringen lite bättre men jag blev omsprungen på väg till T1
Klarade inte riktigt 30km/h men å andra sidan var det mer motvind än medvind.
Löpningen kändes väldigt bra i 2.5km men jag tog det medvetet lugnt för jag ville hålla men sen fick jag ont i knät och vart tvungen att gå. ca 1.5 km före mål fick jag ge vika mot Pauli jag gick och hoppade på ena benet men i mål skull jag. Till sist knappt 3 minuter sämre tid än min målsättning slagen av Pauli med ca 4,5 minuter
Prio att få ett friskt knä som klarar tävlingsmomentet
Nu läggs träningen om med fokus på Halvvasan .
Kör mitt längsta cykelpass över 8 mil på MTB

Oktober tränar mer än någonsin med högintesitet.
Varvar cykel, rullskidor och simning samt innebandy
löpuppehåll

Novemer December
Kör Rollsborundan i hällregn trots pajad stav krossas Pauli. Äntligen en Bergmanseger.
Börjar få problem med återkommande punkteringar.
Kör 1500m simning på under 23 minuter och kör 400m på under 6 minuter
Kan börja springa igen, skaffar mig en cykeltrianer
Lägger mer fokus på Olympisk distans som nu är målet.

Sammanfattning
Jag har lyckats med något jag inte kunde drömma om för några år sedan, jag har lyckas minska min kroppsvolym med massor och blivit alt mer hälsosam. Övervikt på nedgående, diabetes i kontroll med minimal insulinbehandling. Prestationsmässigt ha jag exploderat från 22 km/h på MTB över 18km till 28/km h (kuperat) från 34 min på 5km löpning till 29:15 och från 7 minuter på 400m simning till under 6 minuter.
Jag har helt enkelt ett nytt liv.
Framtida mål är Olympisk triathlon under 2014
Halv vasan
Sen får vi se om det blir något mer

2015 Halv Ironman och vassaloppet.

2016 Ironman
samt att träna på en nivå som håller mig skedefri
Hej

4 Comments

1. Joanna

Knäppgök :p

2. Johan

Shit orkade du läsa allt?
    bara det är imponerande

3. Joanna

*minst

4. Joanna

Härlig läsning 🙂 Du är, mint sagt, på G!!

Submit a Comment

Please Login to Comment.

Uppdatering

Dags för en liten notering igen. Efter nytt jobb 2018 blev träningen lidande men ur det perspektivet blev pandemin en räddning. 2020-2021 blev det...

30 minuter om dagen med paceUP! är allt som behövs

Att träna 30 minuter om dagen är en viktig del av att upprätthålla en hälsosam livsstil. Regelbunden motion kan bidra till att minska risken för...

Lisa springer vidare med en smile and wave festival och vmkvartett

Vi gjorde ett val! Vi skapade vår Smile and Wave festival! I la France och vi kan i Cannes. Nu spelas den ärliga, roliga och häftiga film upp om hur...

Loulou Eriksson: Mina bästa lyssnartips för promenaden

Jag har aldrig varit bra på att lyssna på radion hemma. Man förflyttar sig hela tiden och om radion står på får jag svårt att hålla ordning på...

Lisa springer vidare med Stockholm ❤ Lisahjärtat

Mina tankar som jag skrev för exakt en vecka sedan. Efter en måndag ute i naturen, som jag aldrig berättade om att jag publicerat får ni gärna läsa...

Viktig uppdatering: Ändringar i API för att anpassa paceUP! till Garmin

Kära paceUP! Användare, Vi kontaktar er för att informera om viktiga ändringar gällande vår integration med Garmin. Garmin har meddelat ändringar i...

Urgent Update: API Changes Required for Garmin Integration

Dear paceUP! Users, We are reaching out to inform you of important changes regarding our integration with Garmin. Garmin has announced modifications...

paceUP! Nyhetsbrev – Februari 2024

Träningsåret har rivstartat på paceUP! och vi är redan inne i februari. Med nya kunder och nya välgörenhetssamarbeten känner vi oss övertygade om...

paceUP! Nyhetsbrev – November 2023

Lanseringen av paceUP! Tyskland är live och vi har tagit oss an den kanadensiska marknaden! Hela paceUP! plattformen finns nu tillgänglig på tyska...

Fånga hälsa och energi på 5 Minuter med paceUP!s populära skrivbordsträning

I dagens moderna arbetsmiljö spenderar vi allt mer tid framför våra skrivbord, och det är vanligt att bli fast i en stillasittande position under...

Uppdatering

30 minuter om dagen med paceUP! är allt som behövs

Lisa springer vidare med en smile and wave festival och vmkvartett

Loulou Eriksson: Mina bästa lyssnartips för promenaden

Lisa springer vidare med Stockholm ❤ Lisahjärtat

Want new articles before they get published?
Subscribe to our Awesome Newsletter.