Diastasis recti

10 September 2017

Först testade jag instruktionerna i den här bloggen: 4health

Avfärdade resultatet, låter det för bra för att vara sant är det för bra för att vara sant. Så brukar jag resonera. Men för säkerhets skull kollade jag runt lite till.

Hittade en video med Lofsan. Följde hennes instruktioner. Bad maken dubbelkolla, eftersom jag inte riktigt trodde mina fingrar.

Om man mosar ordentligt får man nästan ner ett finger där uppe, där hon beskrev. Riktigt nära naveln går det att få ner ett och ett halvt finger en bit, 2cm om jag överdriver. Magen har gått ihop helt otroligt mycket på bara två veckor. Om jag suger in naveln som hon beskriver i bloggen 4health blir utrymmet ännu mindre och grundare. 

Det tackar jag löpträningen för, och alla svettiga “Jävla Martin”: en vidrigt jobbig styrkeövning jag fick av Access Rehab. En favoritövning nu för tiden se bilden nedan:

Den övningen kopplar in och aktiverar de djupa magmusklerna, de som många missar att träna eftersom det är så väldigt lätt att andra magmuskler rycker in och gör jobbet istället. (Läs mer om magmusklerna här: http://mammamage.se/om-mammamage/magmusklerna/ )

Man ska kunna andas obehindrat medan man gör övningen ovan, kan man inte det gör man fel. Då är det fel magmuskler som gör jobbet.

Den ska göras 15 gånger x 3 på var sida, alltså 15 utsträckningar per arm/ben-par i sträck. Vila 30 sekunder, upprepa. Vila 30 sekunder, upprepa. klart.
Fast jag är inte född igår, jag förstår nog allt att mittkroppen fortfarande är i ett stadie av chock och musklerna behöver mer återhämtning.

Mer läsning: Runners world

0 Comments

Submit a Comment

Please Login to Comment.

Want new articles before they get published?
Subscribe to our Awesome Newsletter.