Tekniken driver fram förändringar i människans vardag. Ibland tar den stora kliv och ibland något mindre men fler steg. Det centrala är att det ska vara lättillgängligt, men samtidigt måste det alltid finnas element av tävling, spänning såväl som prylar och effekter. En utveckling som kan skådas i flertalet – ofta vitt skilda – verksamheter.
Tekniska prylar intresserar och skapar en marknad som i sig driver på intressen ytterligare. Det finns nog ingen hobby som överlever utan att utveckla häftiga prylar och effekter. Appar, klockor och även kläder är alla bärare av värden som med rätt design fyller ett köpbehov hos intresserade av en viss typ av hobby, såväl som låga trösklar att ge sig in i hobbyn.
Lättillgängligt vs svårtillgängligt
Spelbranschen ligger ofta i framkant när det gäller häftig teknisk design, men också när det handlar om låga trösklar för att ta del av produktutbudet. Många varumärken har idag insett att långa och komplicerade registreringsprocesser inte klarar en hårdnande konkurrens, utan det är oerhört viktigt att kunna erbjuda online-möjligheter som innebär att besökaren kan få snabb tillgång till tjänsten. Ett varumärke som gått i bräschen för en sådan lättillgänglig teknologi är det svenskgrundade www.noaccountcasino.com/sv/ som med hjälp av BankId erbjuder sina besökare möjligheten att spela utan att ens gå igenom registreringsprocessen. På så sätt minskar spelbranschen avståndet mellan kund och produkt, mellan hobby och hobbyutövare och kan därmed jämföras med andra lättillgängliga hobbies, som löpning. Segling är ett exempel en svårtillgänglig hobby som kräver relevant läge, ekonomi och utbildning av utövaren. Med andra ord kan seglingen aldrig nå hela folket, vilket löpningen kan.
Löpningens popularitetsvandring
Löpning var en gång i tiden förpassad till träningens allra mörkaste skrymslen. Ofta handlade det om off season-träning för idrottsmän som hellre ville spela boll eller hantera en puck, men skulle plågas under vissa delar av året för att verkligen bli sugna när den riktiga säsongen startade, då de var utrustade med ett mycket bättre flås än tidigare. Det fanns egentligen inget tilltalande överhuvudtaget med löpning, utan endast ett nödvändigt ont som dock väldigt många utsattes för genom andra idrotter, när man gjorde värnplikten eller på skolgympan.
De tidiga maratonlöparnas entusiasm iakttogs nästan med misstänksamhet, då de nog försökte springa ifrån någon form av inre demoner. Men framförallt fanns det varken coola prylar eller kläder som omgav löpningen.
Kommersiell drivkraft
För att ett fenomen ska spira krävs ofta kommersiella insatser där en efterfrågan skapas som sedan får egen växtkraft. Idag är löpningen en av våra stora folknöjen och det finns hur mycket prylar som helst att använda sig av. Det som omöjligt kunde bli en prylsport har nu blivit det.
Idag finns klockor som mäter allt från din hjärtrytm till enkel tidtagning som dessutom lagras och du kan följa dina resultat och värden över tid. Något som definitivt tilltalar de så kallade proffsmotionärerna vars drivkraft är ständig förbättring och utveckling, då de är personer som inte kan hålla sig borta från att prestera i varje enskilt läge i livet. Men för löparindustrin är dessa människor värda sin vikt i guld.
Skor och löparresor
Skor är numera en vetenskap. De anpassas efter kropp och förmågor samt byts med jämna mellanrum till priser som skotillverkarna endast kunde drömma om på 1970-talet. Bättre resultat på några få procentenheter kan vara värt några extra tusenlappar för ett par löparskor. Det skapas resor som är specialdesignade för löpare och var och varannan dag kan vi läsa om nya löpartrender, såsom exempelvis runstreak som bygger på att löpa minst 1,6 km dagligen och aldrig bryta den sviten. En helt perfekt utmaning för alla dessa ambitiösa klockbärare som gärna mäter decennielånga löparsviter utan avbrott. Och för de om ständigt måste utmana de fysiska gränserna finns numera en uppsjö av allt svårare och mer komplicerade lopp, såsom att springa över berg och så vidare, eftersom de traditionella maratonloppen rätt snart blir lite för vardagliga för en ambitiös proffsmotionär.
Klickar i mitt huvud på den icke existerande “ogilla” knappen. Vem från funbeat vågar försvara detta inlägg? Att låtsas skriva ett inlägg för att göra reklam ogillar skarpt, och att göra det för ett spelbolag är än värre.
Ett så långt inlägg för att göra reklam för ett on-line casino? Botten nådd. Nu kan det bara gå uppåt och det känns ju bra om inget annat.
Ja Magnus, kan inte annat än att hålla med.
Milt sagt tveksam till reklam för online casino här