Andreas Ahlin: Nytt träningsupplägg

by

19 November 2019

Med mitt nya träningsprogram via svenskt Träningsfolk är målet att springa ett marathon under 3h. Jag vet att det kommer bli tufft, men man lever bara en gång.

Har haft lite problem med baksida lår på båda benen, så jag har inte kunnat följa mitt schema helt och därmed inte märkt någon skillnad än. Men försäsongen är lång och jag har gott om tid på mig.

Från att ha sprungit i princip varje dag, till att springa 4-5 pass i veckan är en stor omställning, men tror att det kommer bli bra. Har nog kört lite hårt innan och aldrig kunnat få ut max när jag väl tävlat.

Det nya upplägget jag fått innebär mer lugna pass än jag tidigare kört.  Innan har jag nog kört i lite för mycket ”mellanmjölk” fart och nu ska jag se till att få fart och kvalité när jag väl kör fartpassen.

Jag ska också försöka få in mer alternativ träning, vilket jag har varit väldigt dålig på innan (varav mina bekymmer med baksida lår).

Då både jag och min fru och barn är aktiva krävs det lite planering, men vi löser det ganska väl och alla får köra sin träning. Det är det som är bra med löpning, man ger sig ut när tid finnes.

Mina planerade lopp nästa år är:

  • Självklart Göteborgsvarvet(där jag och min fru Ulrika åker ner och har en barnfri helg för tredje året i rad).
  • Planerar även att springa 6h i Skövde, som ett bra träningspass.
  • Vill springa i Stockholm, men verkar krocka med familjelivet…
  • Lidingöloppet blir det så klart också, med stor revanschlust (silvermedalj som gäller)

Har ett sista lopp kvar i år, det är Sylvesterloppet här i Kristinehamn som går på nyårsafton. Man springer i våran skärgård och loppet är ca 12km.

Bra avslut på löparåret! 😊

/Andreas Ahlin, paceUP!-ambassadör

Want new articles before they get published?
Subscribe to our Awesome Newsletter.