Ett första utlåtande om Elpex rullskidbroms

5 July 2015

Den modell av bromsen jag köpt består av själva bromsen som väger runt 220 g och upplevs som lätt, en skärm och eftersom min broms är gjord för Elpex
Evolution av äldre modell så behövs även en adapter . Man ersätter förbandet
längst bak, som sitter utanpå stommen och ”klämmer” runt gaffeln. Adaptern har
ett spår där bromsen passar, i övrigt ser den ut som det som redan sitter på
skidan. Med undantaget att den är vitmålad och några mm längre.

Montering

För att utföra arbetet krävs 7 och 8 mm ringnyckel, 3 mm
insex, Torx T-20 och T-25. Jag kan inte förstå varför man använt flera olika
dimensioner. T-20 och 7 eller 8 mm hade räckt. Passformen på delarna är tyvärr inte den
bästa. Förbandet som ska sitta runt stommen tar emot den plastskiva som sitter
limmad under stommen och går inte in nog långt, då den är ca 5 mm längre än originaldelen. Jag löste problemet genom att
pressa in ett rakblad i limningen under plastskivan, för att skydda stommen och sedan såga
försiktig i plasten. Metalldelarna har för små toleranser och jag tror att det
är lackeringen som strular till det. Omålade delar hade nog passat bättre. Jag
slipade bort lite färg i spåret där bromsen ska sitta i adaptern och fick ändå
klappa dit den med hammare. För att ta bort eller sätta dit själva bromsen får man ta
bort hjulet, skruva i/ur låsskruven och dra rakt bakåt. Drar man bromsen framåt
blir bindningen stoppkloss om man inte skär bort en bit av den. Bromsklossen fick
sitta i nedersta hålet och jag justerade den så maximal area ska gå mot hjulet.
Osäker på om den justeringen är optimal, det finns fler tänkbara alternativ. Hävstången som ska manövreras med
benets baksida sänkte jag till nedersta läget och lutade fram maximalt efter
att ha testat bromsa. Bromsen ser högre ut än vad den är, i nedre läget når den
precis över kanten på pjäxorna.

Åka och bromsa

Med min justering är bromsen så långt fram att jag ibland
känner den mot vaden och jag tycker inte det är störande. Tycker inte heller
att den extra vikten där bak påverkar vid diagonalåkning. När man bromsar är
det väldigt lätt hänt att bromsen hamnar fel mot vaden. Till och med att den
missar benet. Det krävs nämligen väldigt liten vinkel på skidan för att bromsen
ska hamna snett, då höjden på bromsen kraftigt förstärker avvikelsen. Delen
längst upp som ska gå mot benet är bara 56 mm bred och borde ha varit minst det
dubbla. Skidmärket SKISKETT har t.ex. mycket bredare broms. Det är väldigt lätt
hänt att ojämnheter i vägen, eller stela muskler och dålig balans. gör att man
snedställer skidan även då man försöker hålla den rak. Man bör helt klart se
till att öva att använda den en hel del. Inte läge att låta sig invaggas i
falsk trygghet och börja chansåka in mot korsningar på provturen. Jag testade i
en lång backe med 5 – 7 % lutning. Inga problem att stanna men jag vågade heller
inte släppa på någon hög fart och sedan bromsa. Jag är nog lite åt det
försiktigare hållet trots närmare 1500 h på rullskidor. Efter ett tvåtimmars
testpass kan jag konstatera att det går åt en massa bromskloss. Lite längre
period av bromsande och klossen börjar smälta. Hjulet ser dock inte ut att ta skada. Man kan också råka ut för överraskningen att öglan som man använder för att dra på pjäxan, längst bak på hakar fast runt bromsens övre del. Ingen katastrof, men lite struligt.

Sammanfattning

Dålig passform och onödigt krångel vid montering. Bromsen är
inte i vägen, den medger kort bromssträcka i fart runt 15 km/h. Inte riktigt
funkis att åka och konstant bromsa nedför längre backar. Krävs att man övar på
att använda den, det är lätt att missa om skidan vinklas. Fick jag bestämma
skulle delen som tar mot benet vara dubbelt så bred och det vara enklare att
montera av bromsen för att få ned skidan i väska t.ex.

2 Comments

  1. Peter

    Det är inte så meckigt att du ska bli avskräckt om du tror du har nytta av en broms. Jag vet inte vad bromsklossarna kostar, men det är inte komplicerat att byta.

    Reply
  2. Jonas

    Tackar för det detaljerade utlåtandet. Har funderat på om broms kan vara något för mig. Men det verkar lite meckigt samt att backen jag helst skulle vilja ha det förmodligen skulle nöta ner bromsklossen snabbt.

    Reply

Submit a Comment

Please Login to Comment.

Uppdatering

Dags för en liten notering igen. Efter nytt jobb 2018 blev träningen lidande men ur det perspektivet blev pandemin en räddning. 2020-2021 blev det...

30 minuter om dagen med paceUP! är allt som behövs

Att träna 30 minuter om dagen är en viktig del av att upprätthålla en hälsosam livsstil. Regelbunden motion kan bidra till att minska risken för...

Lisa springer vidare med en smile and wave festival och vmkvartett

Vi gjorde ett val! Vi skapade vår Smile and Wave festival! I la France och vi kan i Cannes. Nu spelas den ärliga, roliga och häftiga film upp om hur...

Loulou Eriksson: Mina bästa lyssnartips för promenaden

Jag har aldrig varit bra på att lyssna på radion hemma. Man förflyttar sig hela tiden och om radion står på får jag svårt att hålla ordning på...

Lisa springer vidare med Stockholm ❤ Lisahjärtat

Mina tankar som jag skrev för exakt en vecka sedan. Efter en måndag ute i naturen, som jag aldrig berättade om att jag publicerat får ni gärna läsa...

Viktig uppdatering: Ändringar i API för att anpassa paceUP! till Garmin

Kära paceUP! Användare, Vi kontaktar er för att informera om viktiga ändringar gällande vår integration med Garmin. Garmin har meddelat ändringar i...

Urgent Update: API Changes Required for Garmin Integration

Dear paceUP! Users, We are reaching out to inform you of important changes regarding our integration with Garmin. Garmin has announced modifications...

paceUP! Nyhetsbrev – Februari 2024

Träningsåret har rivstartat på paceUP! och vi är redan inne i februari. Med nya kunder och nya välgörenhetssamarbeten känner vi oss övertygade om...

paceUP! Nyhetsbrev – November 2023

Lanseringen av paceUP! Tyskland är live och vi har tagit oss an den kanadensiska marknaden! Hela paceUP! plattformen finns nu tillgänglig på tyska...

Fånga hälsa och energi på 5 Minuter med paceUP!s populära skrivbordsträning

I dagens moderna arbetsmiljö spenderar vi allt mer tid framför våra skrivbord, och det är vanligt att bli fast i en stillasittande position under...

Uppdatering

Dags för en liten notering igen. Efter nytt jobb 2018 blev träningen lidande men ur det perspektivet blev pandemin en räddning. 2020-2021 blev det...

30 minuter om dagen med paceUP! är allt som behövs

Att träna 30 minuter om dagen är en viktig del av att upprätthålla en hälsosam livsstil. Regelbunden motion kan bidra till att minska risken för...

Lisa springer vidare med en smile and wave festival och vmkvartett

Vi gjorde ett val! Vi skapade vår Smile and Wave festival! I la France och vi kan i Cannes. Nu spelas den ärliga, roliga och häftiga film upp om hur...

Loulou Eriksson: Mina bästa lyssnartips för promenaden

Jag har aldrig varit bra på att lyssna på radion hemma. Man förflyttar sig hela tiden och om radion står på får jag svårt att hålla ordning på...

Lisa springer vidare med Stockholm ❤ Lisahjärtat

Mina tankar som jag skrev för exakt en vecka sedan. Efter en måndag ute i naturen, som jag aldrig berättade om att jag publicerat får ni gärna läsa...

Want new articles before they get published?
Subscribe to our Awesome Newsletter.