Cykeläventyret från Stockholm till Jämtland

7 June 2020

Del 1:

Vätternrundan blev inställd och jag ville ersätta loppet med ett ordentligt träningspass på min landsvägscykel inför Ironman Kalmar. Dessutom blev min cykel kvar i Stockholm när vi flyttade upp till Åre i vintras och har stått och dammat i 8 månader. Tanken var att jag skulle åka ner och hämta den nu i våras när det började bli cykelbart här uppe. I och med coronan så har det inte känts prio att åka ner till Stockholm, men sedan dök det upp fler anledningar så som jobb, tester hos Aktivitus m.m. som gjorde att det var dags att ta sig ner ändå. För att slippa krånglet med att få med cykeln på tåget så bestämde jag mig för att göra transporten till ett cykeläventyr upp till Åre!

Planen var att dela upp sträckan på 4 dagar med mellan 170–220 km/dag. Jag ville ha ett njutbart äventyr, så jag bokande boenden längst med vägen istället för att tälta (riktig hardcore bickepacking style får vänta till senare i sommar 😛 ). Tänkta att det kan vara skönt att ladda om batterierna med en skön natts sömn i en säng efter en lång dag på sadeln.

Jag hade ett gäng saker som behövde planeras och fixas innan jag skulle ge mig av. Här kommer några tips på lite fix som är bra att göra innan man drar iväg på ett längre cykeläventyr:

  • Lämna in cykeln på service (särskilt om den har hängt i ett förråd i 8 månader…) Tack Järla Cykel som servade min cykel så att den var i toppskick hela vägen! 🙏
  • Skaffa bra cykelväskor: Jag hittade ett par riktigt bra bikepackingväskor som passar bra på både landsvägscykel & MTB från Apidura.
  • Planera dina rutter & lägg in dem i din telefon/cykeldator: Att bara klicka i den snabbaste vägen på Google Maps för cykel är inte att rekommendera om du kör landsvägscykel, då den kan välja grusvägar (den försökte lura in mig på Vasaloppsspåret). Jag satt och nördade street view & vägverkets sida om vilken typ av väg det var på mina tänkta rutter: https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
  • Planera energiintag & mysiga fikastopp☕️: Det är viktigt att ha delmål när man ska cykla långt. Det gör hela resan mer njutbart med trevliga stopp på vägen.

Dag 1: Stockholm-Gysinge, 167 km

Starten gick från Söder strax efter kl 8 den 30/5. Jag fick sällskap på förmiddagen av 2 löparvänner från Ssideline City. Vi tog oss till Sigtuna där jag mötte upp min farbror som skulle hänga på till Uppsala för ett lunchstopp hos farmor. Jag blev riktigt bortskämd med sällskap första dagen av mitt äventyr. Riktigt skönt att få ligga bakom några starka ryggar när det började blåsa motvind.

Efter en trevlig lunchpaus med min farbror, farmor och mamma skulle jag fortsätta äventyret på egen hand upp till Gysinge. Jag hade riktigt tur med vädret, strålande sol och 15–20 grader första dagen. Det var lite motvind till och från på slutet men annars flöt andra halvan av dagen på riktigt bra.

Väl framme vid Gysinge Herrgård så fick jag sällskap av farmor och mamma igen som hade kört dit för att ta en middag ute i kvällssolen. Kvalitetstid som var efterlängtad nu i coronatider och när vi bor så långt ifrån varandra. Efter en mysig middag var dags att börja avrunda dag 1. Natten skulle jag spendera i en flygel på Herrgården alldeles ensam i hela byggnaden. Jag kanske inte var helt ensam eftersom personalen gav mig en peppande kommentar när jag checkade in: ”det är du och spökena som bor här i natt”, kändes tryggt… haha.

Dag 2: Gysinge-Mora, 172 km

Sov som en stock (utan att bli väckt av spöken) och började packa ihop mina väskor för avfärd. Flytet med bra väder fortsatte och dag 2 skulle bjuda på strålande sol och 25 grader.

Jag kom iväg strax efter kl 8 och tog sikte på Hofors. Riktigt fin landsväg utan trafik mellan Gysinge och Hofors. Jag njöt av att slippa trafik medans jag kunde eftersom E16 väntade från Hofors till Falun. Sommartrafiken hade inte riktigt dragit igång än, så det gick ändå helt ok att cykla på E16. Men det tog helt klart på krafterna att behöva ha sånt fokus för att lyckas cykla så nära vägrenen som möjligt när alla lastbilar körde om.

Väl framme i Falun tog jag sikte på första bästa MAX. Efterlängtad lunch! Det gassade på riktigt bra mitt på dagen och värmen och distansen började ta ut sin rätt. Men med en maxburgare och pommes i magen var jag redo för del 2 av dagen: Falun – Mora.

Redan under förmiddagen så hade jag börjat få känningar i ena knät och jag bestämde mig för att ta den snabbaste vägen upp till Mora via Rättvik i stället för den fina vägen väster om Siljan. Det visade sig vara en bra väg med ganska lite trafik. Jag tog ett kort fikastopp i Rättvik vid vattnet för att sedan mata på sista milen. Värmen började bli riktigt tuff och knät började kännas mer och mer, så jag började längta ordentligt till en skön säng uppe i Mora.

Runt kl 18 rullade jag äntligen in i Mora. 3 månader sedan jag var där sist och gick i mål på Öppet Spår. Lite grönare var det allt nu, även om det var ett riktigt snöfattigt lopp i år. Jag checkade in på ett Bed & Breakfast, tog en resorb och bytte snabbt om till löparkläder. Eftersom jag hade cyklat Ironmandistansen ville jag passa på att testa ett kort brickpass (2 sporter kombinerat). Detta för att träna på känslan att springa på trötta ben efter cykeldelen av en Ironman.

5 km i lugn fart kändes ändå oförskämt lätt efter en tuff dag på sadeln. Andra muskler fick jobba och benen fick sträcka på sig lite mer. Valde en välbekant löprunda längst med Siljan, nämligen löpbanan av Mora Triathlon (som jag körde år2017-2018). Ett lopp som jag verkligen rekommenderar. Lite folk och superfin bana! Efter löpningen blev det en enkel och kalorität middag på rummet innan jag däckade i sängen.

Fortsättning följer med dag 3-4!

Over & out!

/Natta

0 Comments

Submit a Comment

Please Login to Comment.

Jenny Nae: Claymounthalf 27 Juni 2020

Äntligen fick jag tävla lite! Den 27 juni så körde jag och 24 andra en halvdistans triathlon på Lerberget i Höganäs. Dagarna innan var det väldigt...

Frida Södermark: Passen som blir av

Det kan måhända låta klyschigt men de bästa passen är de som blir av. Så är det. För att bygga up en hållbar kropp och en långt liv. Jag går dock...

Cykeläventyret från Stockholm till Jämtland Del 2

Läs del 1 HÄR Dag 3: Mora-Sveg, 140 km Jag vaknade upp till ännu en varm dag med strålande sol. Eftersom det hade börjat göra ont i knät dagen innan...

Andreas Ahlin: Tankar om sommarträningen

Eftersom säsongen 2020 ser ut att bli ett år utan tävlingar, så får man hitta på lite annat att motivera sin träning med. Har själv dragit igång och...

Cykeläventyret från Stockholm till Jämtland

Del 1: Vätternrundan blev inställd och jag ville ersätta loppet med ett ordentligt träningspass på min landsvägscykel inför Ironman Kalmar. Dessutom...

Hälsoutmaning som stöttar elever i Uganda

Social Initiative jobbar tillsammans med företag och sociala entreprenörer för att förbättra framtiden för fler. Utifrån företagets affärsverksamhet...

2020 Q2 – Season Winners

We are happy to announce the paceUP! 2020 Q2 Season Winners! Alice Gustafsson reached over 140 000 points and took first position. Benny Eriksson...

paceUP! Nyhetsbrev Juni 2020

Newsletter in English  Snabba på och hämta en kopp kaffe - det är dags för månadens läsning från paceUP! 20 100 användare! Nu är vi över 20...

Results – The 50K Road Bike Challenge

Now we have the results from The 50K Road Bike Challenge! You can find the results HERE. As PaceUP! is moving into Europe three Belgium Cycle fans...

The 50K Road Bike Challenge

It’s time for a new challenge! The 50K Road Bike Challenge the 21st of June💥 Join the training group already today & get some inspiration from...

Jenny Nae: Claymounthalf 27 Juni 2020

Äntligen fick jag tävla lite! Den 27 juni så körde jag och 24 andra en halvdistans triathlon på Lerberget i Höganäs. Dagarna innan var det väldigt...

Frida Södermark: Passen som blir av

Det kan måhända låta klyschigt men de bästa passen är de som blir av. Så är det. För att bygga up en hållbar kropp och en långt liv. Jag går dock...

Cykeläventyret från Stockholm till Jämtland Del 2

Läs del 1 HÄR Dag 3: Mora-Sveg, 140 km Jag vaknade upp till ännu en varm dag med strålande sol. Eftersom det hade börjat göra ont i knät dagen innan...

Andreas Ahlin: Tankar om sommarträningen

Eftersom säsongen 2020 ser ut att bli ett år utan tävlingar, så får man hitta på lite annat att motivera sin träning med. Har själv dragit igång och...

Cykeläventyret från Stockholm till Jämtland

Del 1: Vätternrundan blev inställd och jag ville ersätta loppet med ett ordentligt träningspass på min landsvägscykel inför Ironman Kalmar. Dessutom...

Want new articles before they get published?
Subscribe to our Awesome Newsletter.