Cykeläventyret från Stockholm till Jämtland

7 June 2020

Del 1:

Vätternrundan blev inställd och jag ville ersätta loppet med ett ordentligt träningspass på min landsvägscykel inför Ironman Kalmar. Dessutom blev min cykel kvar i Stockholm när vi flyttade upp till Åre i vintras och har stått och dammat i 8 månader. Tanken var att jag skulle åka ner och hämta den nu i våras när det började bli cykelbart här uppe. I och med coronan så har det inte känts prio att åka ner till Stockholm, men sedan dök det upp fler anledningar så som jobb, tester hos Aktivitus m.m. som gjorde att det var dags att ta sig ner ändå. För att slippa krånglet med att få med cykeln på tåget så bestämde jag mig för att göra transporten till ett cykeläventyr upp till Åre!

Planen var att dela upp sträckan på 4 dagar med mellan 170–220 km/dag. Jag ville ha ett njutbart äventyr, så jag bokande boenden längst med vägen istället för att tälta (riktig hardcore bickepacking style får vänta till senare i sommar 😛 ). Tänkta att det kan vara skönt att ladda om batterierna med en skön natts sömn i en säng efter en lång dag på sadeln.

Jag hade ett gäng saker som behövde planeras och fixas innan jag skulle ge mig av. Här kommer några tips på lite fix som är bra att göra innan man drar iväg på ett längre cykeläventyr:

• Lämna in cykeln på service (särskilt om den har hängt i ett förråd i 8 månader…) Tack Järla Cykel som servade min cykel så att den var i toppskick hela vägen! ?
  • Skaffa bra cykelväskor: Jag hittade ett par riktigt bra bikepackingväskor som passar bra på både landsvägscykel & MTB från Apidura.
  • Planera dina rutter & lägg in dem i din telefon/cykeldator: Att bara klicka i den snabbaste vägen på Google Maps för cykel är inte att rekommendera om du kör landsvägscykel, då den kan välja grusvägar (den försökte lura in mig på Vasaloppsspåret). Jag satt och nördade street view & vägverkets sida om vilken typ av väg det var på mina tänkta rutter: https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
  • Planera energiintag & mysiga fikastopp☕️: Det är viktigt att ha delmål när man ska cykla långt. Det gör hela resan mer njutbart med trevliga stopp på vägen.

Dag 1: Stockholm-Gysinge, 167 km

Starten gick från Söder strax efter kl 8 den 30/5. Jag fick sällskap på förmiddagen av 2 löparvänner från Ssideline City. Vi tog oss till Sigtuna där jag mötte upp min farbror som skulle hänga på till Uppsala för ett lunchstopp hos farmor. Jag blev riktigt bortskämd med sällskap första dagen av mitt äventyr. Riktigt skönt att få ligga bakom några starka ryggar när det började blåsa motvind.

Efter en trevlig lunchpaus med min farbror, farmor och mamma skulle jag fortsätta äventyret på egen hand upp till Gysinge. Jag hade riktigt tur med vädret, strålande sol och 15–20 grader första dagen. Det var lite motvind till och från på slutet men annars flöt andra halvan av dagen på riktigt bra.

Väl framme vid Gysinge Herrgård så fick jag sällskap av farmor och mamma igen som hade kört dit för att ta en middag ute i kvällssolen. Kvalitetstid som var efterlängtad nu i coronatider och när vi bor så långt ifrån varandra. Efter en mysig middag var dags att börja avrunda dag 1. Natten skulle jag spendera i en flygel på Herrgården alldeles ensam i hela byggnaden. Jag kanske inte var helt ensam eftersom personalen gav mig en peppande kommentar när jag checkade in: ”det är du och spökena som bor här i natt”, kändes tryggt… haha.

Dag 2: Gysinge-Mora, 172 km

Sov som en stock (utan att bli väckt av spöken) och började packa ihop mina väskor för avfärd. Flytet med bra väder fortsatte och dag 2 skulle bjuda på strålande sol och 25 grader.

Jag kom iväg strax efter kl 8 och tog sikte på Hofors. Riktigt fin landsväg utan trafik mellan Gysinge och Hofors. Jag njöt av att slippa trafik medans jag kunde eftersom E16 väntade från Hofors till Falun. Sommartrafiken hade inte riktigt dragit igång än, så det gick ändå helt ok att cykla på E16. Men det tog helt klart på krafterna att behöva ha sånt fokus för att lyckas cykla så nära vägrenen som möjligt när alla lastbilar körde om.

Väl framme i Falun tog jag sikte på första bästa MAX. Efterlängtad lunch! Det gassade på riktigt bra mitt på dagen och värmen och distansen började ta ut sin rätt. Men med en maxburgare och pommes i magen var jag redo för del 2 av dagen: Falun – Mora.

Redan under förmiddagen så hade jag börjat få känningar i ena knät och jag bestämde mig för att ta den snabbaste vägen upp till Mora via Rättvik i stället för den fina vägen väster om Siljan. Det visade sig vara en bra väg med ganska lite trafik. Jag tog ett kort fikastopp i Rättvik vid vattnet för att sedan mata på sista milen. Värmen började bli riktigt tuff och knät började kännas mer och mer, så jag började längta ordentligt till en skön säng uppe i Mora.

Runt kl 18 rullade jag äntligen in i Mora. 3 månader sedan jag var där sist och gick i mål på Öppet Spår. Lite grönare var det allt nu, även om det var ett riktigt snöfattigt lopp i år. Jag checkade in på ett Bed & Breakfast, tog en resorb och bytte snabbt om till löparkläder. Eftersom jag hade cyklat Ironmandistansen ville jag passa på att testa ett kort brickpass (2 sporter kombinerat). Detta för att träna på känslan att springa på trötta ben efter cykeldelen av en Ironman.

5 km i lugn fart kändes ändå oförskämt lätt efter en tuff dag på sadeln. Andra muskler fick jobba och benen fick sträcka på sig lite mer. Valde en välbekant löprunda längst med Siljan, nämligen löpbanan av Mora Triathlon (som jag körde år2017-2018). Ett lopp som jag verkligen rekommenderar. Lite folk och superfin bana! Efter löpningen blev det en enkel och kalorität middag på rummet innan jag däckade i sängen.

Fortsättning följer med dag 3-4!

Over & out!

/Natta

0 Comments

Submit a Comment

Please Login to Comment.

Uppdatering

Dags för en liten notering igen. Efter nytt jobb 2018 blev träningen lidande men ur det perspektivet blev pandemin en räddning. 2020-2021 blev det...

30 minuter om dagen med paceUP! är allt som behövs

Att träna 30 minuter om dagen är en viktig del av att upprätthålla en hälsosam livsstil. Regelbunden motion kan bidra till att minska risken för...

Lisa springer vidare med en smile and wave festival och vmkvartett

Vi gjorde ett val! Vi skapade vår Smile and Wave festival! I la France och vi kan i Cannes. Nu spelas den ärliga, roliga och häftiga film upp om hur...

Loulou Eriksson: Mina bästa lyssnartips för promenaden

Jag har aldrig varit bra på att lyssna på radion hemma. Man förflyttar sig hela tiden och om radion står på får jag svårt att hålla ordning på...

Lisa springer vidare med Stockholm ❤ Lisahjärtat

Mina tankar som jag skrev för exakt en vecka sedan. Efter en måndag ute i naturen, som jag aldrig berättade om att jag publicerat får ni gärna läsa...

Viktig uppdatering: Ändringar i API för att anpassa paceUP! till Garmin

Kära paceUP! Användare, Vi kontaktar er för att informera om viktiga ändringar gällande vår integration med Garmin. Garmin har meddelat ändringar i...

Urgent Update: API Changes Required for Garmin Integration

Dear paceUP! Users, We are reaching out to inform you of important changes regarding our integration with Garmin. Garmin has announced modifications...

paceUP! Nyhetsbrev – Februari 2024

Träningsåret har rivstartat på paceUP! och vi är redan inne i februari. Med nya kunder och nya välgörenhetssamarbeten känner vi oss övertygade om...

paceUP! Nyhetsbrev – November 2023

Lanseringen av paceUP! Tyskland är live och vi har tagit oss an den kanadensiska marknaden! Hela paceUP! plattformen finns nu tillgänglig på tyska...

Fånga hälsa och energi på 5 Minuter med paceUP!s populära skrivbordsträning

I dagens moderna arbetsmiljö spenderar vi allt mer tid framför våra skrivbord, och det är vanligt att bli fast i en stillasittande position under...

Uppdatering

30 minuter om dagen med paceUP! är allt som behövs

Lisa springer vidare med en smile and wave festival och vmkvartett

Loulou Eriksson: Mina bästa lyssnartips för promenaden

Lisa springer vidare med Stockholm ❤ Lisahjärtat

Want new articles before they get published?
Subscribe to our Awesome Newsletter.