Gamifying, eller spelifiering som man kan översätta det till på svenska, innebär att man introducerar vissa spelelement i verksamheter som inte traditionellt är förknippade med spel, som till exempel i handeln, utbildning eller transport. Det kan t ex innebära att du checkar in på en app varje gång du kommer till din favoritrestaurang, och varje gång får du en badge eller ett märke. Sedan när du har lunchat där 5 gånger får du gratis kaffe efter maten. Ett klassiskt exempel som du kanske inte ens reflekterat över är poängen man samlar hos flygbolagen när man använder sig av dem ofta, som man sedan kan byta ut mot rabatter eller kanske gratis mat ombord. Samma princip gäller naturligtvis för mataffärernas poängsystem för medlemmar.
De positiva effekterna
Fler och fler marknader märker de positiva effekterna av gamifying. Affärsrörelserna blir mer interaktiva, och konsumenterna känner sig mer delaktiga. Online betting och online casinon har använt sig av den här trenden ganska länge, ju mer konkurrens du som företag har desto viktigare är det att du ger användarna en anledning att återkomma till just dig. I dagsläget när online spelande är ett tidsfördriv de flesta använder sig av har ju nya spelsidor ploppat upp överallt, vilket gör det nödvändigt att ge kunden något extra för visad lojalitet. Du kan kanske samla bonuspoäng varje gång du lägger ett vad som du sedan kan byta mot bättre odds eller ett gratisspinn.
Nästan vilket företag som helst skulle kunna använda sig av detta i någon form, det tilltalar vår tävlingsinstinkt och kan faktiskt främja resultaten på ett oväntat effektivt sätt. En leaderboard i kafferummet över vem som skaffat flest nya kunder denna vecka, eller kanske något för att främja lagandan.
Även utbildning har varit en område som verkat som pionjärer för utvecklingen av gamifying, eftersom det har en bevisad positiv effekt på inlärningen. Piloter och yrkesförare tränar ofta med virtual reality (VR) versioner innan de sätter sig vid verkliga spakar, och språkappar låter dig tävla mot andra användare och klättra i tabellerna. Hälsoappar ger dig utmaningar du ska klara eller en pokal när du uppnått ett visst mål. Även progressionmätare är en typ av gamifying, där du enkelt kan se dina framsteg inom ett visst område. En avatar, eller ett alter ego, kanske kan skapas i en viss app, och ju mer den används eller ju större framsteg den gör desto mer kan du personalisera den.
Om även du känner att du skulle vilja testa att spelifiera din verksamhet ska du tänka på att realismen är en avgörande faktor för att lyckas – användarna måste känna att det är “på riktigt” för att verkligen engagera sig.
0 Comments