Lidingöloppet: Startskottet för En Svensk SuperKlassiker

1 October 2019

I lördags sprang jag Lidingöloppet och drog igång en ny Svensk Klassiker som en del av träningen inför IRONMAN Kalmar. Men även för att det är en riktigt tuff utmaning som jag vill uppleva igen tillsammans med tusentals likasinnade galningar 😉

Jag har redan genomfört två klassiker, år 2016 och 2017. Andra året lyckades jag med en Superklassiker, vilket innebär en totaltid under 24 h för alla lopp (Lidingöloppet, Vasaloppet, Vätternrundan & Vansbrosimningen). Men jag tänkte att det kan vara en kul utmaning att försöka klara av herrarnas tid på sub 20 h för att motivera mig lite extra! Då behöver jag lyckas kapa nästan 3 h på totaltiden jämfört med 2017. Det tror jag är möjligt om jag allt går enligt plan:

  • Lidingöloppet: 2 h 30 min: Check!
  • Vasaloppet: 7 h: Jag behöver köra 1 h snabbare än sist. Men eftersom att jag flyttar upp till Åre i vinter, så kommer jag att få många härliga mil i skidspåren 😀
  • Vätternrundan: 9 h:Sist cyklade jag på 10 h 50 min, så jag behöver kapa nästan 2 h. År 2017 körde jag dock ensam, men tillsammans med ett gäng grymma tjejer från Team Power Woman tror jag att sub 9 ska gå vägen.
  • Vansbrosimningen: 1 h: Jag kommer att simma 2-3 pass/vecka inför Kalmar. Så Vansbro blir bara ett bra träningspass där jag ändå inte kan kapa så mycket tid.

2,5 + 7 + 9 +1 = 19,5 h

30 min till godo i den bästa av världar! Men mycket kan hända under 1 år.  Skador, dåligt väder och sjukdom… Jag är dock optimistisk och realistisk till mina mål 2020 och fortsätter följa mitt livsmotto ”Challenge Yourself”!

Första delmålet fick jag checka av i lördags. Eftersom löpning är min starkaste sport av klassikerns 4 så var jag inte så orolig inför Lidingöloppet. Utan jag hade inställningen att se det som ett sista tufft långpass inför Amsterdam Marathon om 3 veckor. Ett långpass kryddat med lite extra höjdmeter!

Långpass med ett gäng från Ssideline City inför Lidingöloppet. Photo Cred: Adam Thompson

Startade kl 12:40 i startgrupp 2. I en grupp där det fanns gott om starka ryggar att hänga på. Det blev en klassisk Lidingöloppet-start där alla rusade iväg i full fart för att få en bra position. Som tur var hamnade jag långt fram i startfållan och slapp därför uppleva korvstoppningen som jag har hamnat i tidigare år. Jag fick dock hålla hög fart för att lyckas behålla en bra position och inte bli nersprungen eller armbågad av alla herrar…

Första milen hade jag fokus på att komma in i loppet och hitta en stabil fart. Snittade ca 4:40 utan att pusha på allt för mycket. Ett tecken på att det fanns bra GO i kroppen i lördags. Första milen är den ”lättare” delen av loppet, så vill jag gärna springa lite snabbare där för att sedan kunna dra ner på tempot andra halvan av loppet.

Första 15 k flöt på fint och jag hade gott om energi kvar inför den tuffare delen mellan 15-20 km. Några herrlöpare frågade om de fick ta rygg på mig då de tyckte jag höll bra och jämn fart för sub 2:30. Det gav extra motivation och energi att få agera farthållare 🙂 . Men jag förvarnade dem om att jag satsade på att springa några minuter snabbare än deras mål…

Sista milen är den tuffaste delen för att många har sprungit sönder benen i alla småbackar mellan 15-20 km. Men självklart också för att den innehåller 3 riktigt tuffa backar i form av Grönstabacken, Aborrbacken och Karins Backe. Under sommarens backträning inför Swiss Alpine Marathon har jag insett att min styrka är utförslöpning. Därför tog jag det riktigt lugnt uppför alla backar och gasade på utför. Jag unnade mig till och med att gå några steg i de brantaste delarna där man ändå håller samma fart när man försöker trippa upp.

Photo Cred: Martin Hidefjäll

Känslan av att vara stark sista milen är oslagbar under Lidingöloppet eftersom man får springa om många slutkörda löpare. Snittade ca 5:00-fart sista milen och hade lite extra krut kvar för en slutspurt när jag såg att jag vara nära ett nytt PB. Och det gick vägen!

Resultatet av årets Lidingölopp:

  • Finslipade PB:t med 20 s ner till 2:28:06
  • Min första topp 100 placering på Lidingöloppet (91:a)
  • En bra känsla hela loppet utan att vägga/få kramp
  • Ett finfint långpass inför Amsterdam Marathon
  • Testade min energiplan inför Amsterdam, som höll riktigt bra (gel var 5:e km, varannan med koffein)

 

Är riktigt taggad inför Amsterdam nu och hoppas att kroppen är med mig inför årets sista genomkörare!

Over & Out!

/Natalie

Want new articles before they get published?
Subscribe to our Awesome Newsletter.